IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Сезонните бизнеси са ахилесовата пета на Южна Европа

Летният туризъм е проблем и пред България, защото създава скрита безработица

10:40 | 17.05.13 г. 8
Автор - снимка
Редактор
Сезонните бизнеси са ахилесовата пета на Южна Европа

Страните от Южна Европа се превърнаха в болния човек на Европейския съюз, докато северните страни се сочат за пример за подражание. Фундаменталните различия между Испания, Португалия, Италия, Гърция и Кипър от една страна и Германия, Холандия, Финландия, Дания и Австрия от друга обаче са климатични.

Топлият южен климат създава условия за сезонни бизнеси като летния туризъм и зеленчукопроизводството, които увличат южните икономики в нерентабилни сектори. Те са нерентабилни защото създават краткосрочна заетост (няколко месеца в годината) и нямат висока добавена стойност. За разлика от тях северните страни са принудени да развиват целогодишни дейности, което всъщност се оказва тяхното печелившо предимство.

Индустрията и животновъдството са сред секторите, които осигуряват целогодишна заетост и именно на тях залага Северна Европа.

Картина подобна на страните от Южна Европа има и в България, където летният туристически сезон е дори още по-кратък, едва три месеца. Съпътстващите проблеми са много. На първо място се създава скрита безработица, защото работещите в летните курорти нямат какво да правят през останалите 9 месеца. На второ място тези работници остават неквалифицирани, защото за три месеца не могат да се развият добри умения. Всеки гост на български летен курорт знае, че персоналът е събран от околните села и градове и изискванията към способностите са твърде ниски.

От неквалифицираните летни туристически работници страда както качеството на туристическия продукт, така и самите работници, защото на практика те остават трайно безработни и бедни (9 месеца в годината са без сигурна работа).

В България и другите страни от Южна Европа сезонната работа преобладава много повече отколкото в Северна Европа. Колкото и странно да звучи топлият климат на Южна Европа е като отровна целувка за икономиките в района.

Германските работници работят по 12 месеца в годината и натрупват умения, които водят до по-високо заплащане. Нещо което южните им съседи не могат да направят за 3-6 месеца в годината. Сезонната работа е свързана със сезонно пътуване, което нарушава ритъма на живот, например временно разделя семействата.

За да може един сезонен работник да получава адекватно заплащане, той трябва да получава заплата от 3 000 лв. на месец, за да компенсира 9-те месеца в които не работи. При такава заплата обаче всеки български сезонен бизнес би станал неконкурентоспособен.

Именно затова в България често се чуват гласове за развитие на балнеоложкия туризъм, който е целогодишен. Планинските курорти всячески се опитват да развиват и лятна активност, но тя остава на десетки пъти по-ниски нива от зимната.

В този смисъл България трябва да изведе поуки от структурните проблеми на икономиките в Южна Европа и да развива целогодишни бизнеси като индустрия, животновъдство и балнеоложки туризъм. Не трябва да се стимулират летния и планинския туризъм, както и зеленчукопроизводството, лозарството и овощните култури, които са сезонни и създават скрита безработица. А също така не позволяват и механизиране.

Така България ще може да има „Северна“ икономика в Южна Европа.

Чисто климатично страните от Северна Европа би трябвало да имат високи разходи за отопление през зимните месеци. На практика обаче в съвременния свят разходите за лятно потребление на енергия за климатици в Южна Европа и зимното за отопление в Северна Европа са равни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:51 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

9
rate up comment 32 rate down comment 8
kefala
преди 11 години
Мариане,какви са тия глупости бре!!!Ти ме разби!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 37 rate down comment 8
user##
преди 11 години
Като цяло не лоша статия, с прекалено крайни заключения - да строим заводи и кравеферми. Тази рецепта не я ли пробвахме вече?Марияне, доколкото съм запознат зеленчуците, а и всички земеделски култури са сезонни, като заетостта по тях обаче е повече от един сезон... Доколкото съм запознат със земеделските производители на Запад, проблемът със заетостта се решава като в стопанството се отглеждат култури с различна сезонност. Другото решение не е ново и се нарича "парник" / "оранжерия"Така, че "ДА" на вкусните български домати (тях най ги обичам) ... и не само на тях, а и на краставиците, картофите, ябълките, черешите и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 36 rate down comment 8
hex
преди 11 години
Скрита безработица има и в Германия, и в другите утвърдени индустриални държави. Тя не бива да бъде сатанизирана и преследвана като чумата на икономиката. В условия на криза тя е глътка въздух за дребния бизнес и хората. Скритата безработица я морят действия като въвеждане на почасово заплащане, намаляване на осигурителната тежест от работодателя, както и мерки като задължителна за осигуряване 32 часова работна седмица например.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 38 rate down comment 8
nobel
преди 11 години
Много хубава статия. Той и другара Тодар Живков така казваше навремето - българската нация - нация техническа. И беше изпонастроил сума ти заводи. За компютри в Правец, ДЗУ Стара Загора, Радомир метал и за кораби имаше заводи в Русе, Варна. И в София някога си имахме ЗММ. Сега във всичките може да се снимат филми на ужасите. Декорите са чудесни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 35 rate down comment 8
bigiadri
преди 11 години
Туризмът може да бъде не само зимен/планински/и летен /морски/. Той може да бъде още .религиозен, исторически, спа, селски, екопътеки и т.н. Туризмът дърпа леката промишленост, селското стопанство. Според мен туризмът е бъдещето на БГ. Трябва обаче подходяща икономическа политика, която да създаде инфраструктура, кредитиране за такива проекти,намаляване на престъпността ит.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 36 rate down comment 11
diado mrass
преди 11 години
Отличен материал Марияне. Дано я прочетат тези дето трябва.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 45 rate down comment 8
data
преди 11 години
А и да не забравя - с 10-12 % лихва може да се инвестира само в спекулативни отрасли
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 48 rate down comment 9
data
преди 11 години
То много хубаво но от началото на 2000 г. ние се движим към структура на икономиката от гръцки тип . Идете и кандидатствайте за кредит за производство в която и да е банка и ще видим дали някой ще ви обърне внимания ! В същото време щедро се финансират строителството на хотели и земеделие
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 40 rate down comment 13
mpy_yordanov
преди 11 години
Предлагам да забравим за "хубавите домати", те реално са троянският кон на скритата безработица.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още