По повод на зачестилите скандали около фалирали туроперератори и такива, които изоставиха туристи зад граница през изминалия летен сезон, беше лансирано предложението за създаване на гаранционен фонд, чрез който веднага да се поемат разходите на бедстващите туристи и да се защитят икономическите им интереси.
Един от възможните варианти е фондът да разполага с ефективна сума за компенсации в случай на фалит, която обаче да се внесе от туристическите фирми по сметка на фонда. В друг случай по името на фонда трябва да бъде учредена неотменима банкова гаранция, като в случай на фалит банката ще извърши незабавно необходимите плащания.
От асоциацията на туроператорските фирми изказаха нееднозначна позиция по повод на предложението. От една страна, туроператорите приемат гаранционния фонд като най-ефективен начин да се защитят интересите на потребителите, които са потърпевши по вина на туроператор. Но от друга страна, коментират, че като структура гаранционният фонд, изисква по-дълъг период на съгласуване и изграждане, а на нас ни е необходима спешна промяна, която да влезе в сила час по-скоро.
Пред Investor.bg председателят на Управителния съвет на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенции Ирена Георгиева, коментира, че механизмът на гаранционния фонд ще донесе сериозна финансова тежест за туроператорите и много трудно може да се внедри в българската бизнес среда, защото, ако се пристъпи към учредяването му, агенциите трябва да инвестират оборотни средства.
В същото време от асоциацията смятат, че ако бъдат разработени ясни правила на действие на съществуващата в момента туроператорска застраховка, тя би имала същия благоприятен ефект. Ирена Георгиева посочва, че размерът на застраховката трябва да е съобразен с реалното финансово положение на фирмите в страната и да се регламентират мерки за нейното бързо задействане, които сега не съществуват.
За да се избегнат в бъдеще подобни случаи с изоставени туристи и фалирали туроператори, от асоциацията предлагат скоростно да се помисли за внасяне на нормативни промени за начина на действие на туроператорската застраховка, което обаче е предмет на закона за застраховането. Георгиева предположи, че най-вероятно в настоящото законодателство има законови пречки за бързото задействане на застраховката.
По повод на коментираното от министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев изискване туроператорът да прилага копие от застрахователната полица към всеки сключен договор, Георгиева посочи, че това е формално изискване, което работи и сега с идеята ощетеният потребител да е наясно от кого да потърси възмездяване, но проблемът е, че процедурата е доста тромава. Според действащия механизъм при настъпване на събитието потърпевшите трябва веднага да обявят претенции към застрахователя си и той да възстанови щетите.
Експертите признават, че този вариант е доста тромав и трябва да се промени, но след синхронизиране на няколко различни закона – този за туризма, за застраховането и за защита на потребителите.
Преди месец, когато беше поредният случай с изоставени туристи зад граница, лично икономическият министър Делян Добрев предложи да инициира срещи между туристическия, застрахователния бранш и държавата, за да се потърсят механизми и общи решения, които да прекратят бъдещи подобни случаи и негативният ефект от тях върху имиджа на страната ни. От асоциацията на туроператорите заявиха, че ще предложат варианти, включително и автоматично задействане на застраховката, в случай на неплатежоспособност на туроператора.
Във всички случаи обаче, ако се пристъпи към създаването на гаранционен фонд, който да се финансира от туроператорските агенции, ще се стигне до повишаване на цените на туристическите пакети, което ще постави и въпроса за конкурентоспособността на офертите ни още повече, след като през предстоящия летен сезон догодина вече се очаква едно повишение в цените от около 3-5% заради повишените разходи за енергия.