IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Фалитът на туроператори - нежелан, но очакван

Драмата не е, че фалират доставчици на туристически услуги, а че никой не поема отговорност за икономическите загуби

09:00 | 04.09.12 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Стотици туристи у нас имаха проблем с обратните полетите до родината си, след като в рамките на година фалираха два български туроператора.&nbsp;<em>Снимка: By shyb. Лиценз: Flickr</em></p>

Стотици туристи у нас имаха проблем с обратните полетите до родината си, след като в рамките на година фалираха два български туроператора. Снимка: By shyb. Лиценз: Flickr

„Като суверенна държава България е длъжна да защити икономическите интереси на всички туристи, пребиваващи на наша територия“, посочва експертът, като допълва, че в европейска директива е записано изискване от всички страни членки на ЕС да защитават потребителите на територията на страната си. А за изпълнението й отговаря комисията за защита на потребителите. Драганов прави аналогия между миналогодишната ситуация с "Алма Флай тур", когато не се задейства застраховката, и настоящата ситуация с "Бългериан Вип Тур". По думите му е налице отказ за изпълнение на законодателството и отказ да бъдат защитени интересите от страна на фирмата доставчик на услугата.

Експертът прогнозира, че ще има още фалирали туроператори у нас. Но по-същественото според него е, че цяла година след първия фалит, все още няма решение на прокуратурата за това кой е виновен за изоставените по летищата туристи.

Драганов обърна внимание и на друг проблем, породен от казуса с банкрута. А именно, че тези фалити товарят допълнително държавния бюджет, тъй като хотелиерите не успяват да съберат вземанията си, превръщат ги в несъбираеми, а това ощетява бюджета.

Не на последно място подобни случаи нанасят и сериозни щети върху имиджа на страната ни. Всеки следващ фалит ще рефлекитра негативно, защото създава лошо впечатление за хаос и дезинформация за това как трябва да се действа в подобна ситуация.

Като пример Румен Драганов посочва Полша, където правителството е регламентирало три варианта за защита в случай на фалит – застраховка при обявена неплатежоспособност, неотменима банкова гаранция или действащ гаранционен фонд, който да плати щетите.

Мярката, предвиждаща гаранционен фонд, включва удържане на средства, така че при настъпване на подобно събитие с изоставяне на туристи и накърняване на икономическите им интереси, щетите да се поемат незабавно. А при застраховката в случай на неплатежоспособност застрахователят действа превантивно и поема отговорност за покриването на загубите.

Експертът обобщава, че във всички случаи държавата трябва да възприеме механизъм, който да се задейства веднага след настъпване на събитието, а такива са трите горепосочени мерки.

Благой Рагин, председател на Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите е категоричен, че България трябва да си направи изводи как да продължи да работи с чуждите туристи оттук нататък, за да не се случват повече такива фалити. През септември предстои провеждането на кръгла маса по проблема с фалитите на туроператорите, съобщи той.

Рагин сподели, че е имал неофициална информация, че фирмата "Бългериан Вип Турс" има проблем и че три области от Русия са изпратили писмо до нас, че са изгубили доверието и настояват да няма посредници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:25 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още