„Като суверенна държава България е длъжна да защити икономическите интереси на всички туристи, пребиваващи на наша територия“, посочва експертът, като допълва, че в европейска директива е записано изискване от всички страни членки на ЕС да защитават потребителите на територията на страната си. А за изпълнението й отговаря комисията за защита на потребителите. Драганов прави аналогия между миналогодишната ситуация с "Алма Флай тур", когато не се задейства застраховката, и настоящата ситуация с "Бългериан Вип Тур". По думите му е налице отказ за изпълнение на законодателството и отказ да бъдат защитени интересите от страна на фирмата доставчик на услугата.
Експертът прогнозира, че ще има още фалирали туроператори у нас. Но по-същественото според него е, че цяла година след първия фалит, все още няма решение на прокуратурата за това кой е виновен за изоставените по летищата туристи.
Драганов обърна внимание и на друг проблем, породен от казуса с банкрута. А именно, че тези фалити товарят допълнително държавния бюджет, тъй като хотелиерите не успяват да съберат вземанията си, превръщат ги в несъбираеми, а това ощетява бюджета.
Не на последно място подобни случаи нанасят и сериозни щети върху имиджа на страната ни. Всеки следващ фалит ще рефлекитра негативно, защото създава лошо впечатление за хаос и дезинформация за това как трябва да се действа в подобна ситуация.
Като пример Румен Драганов посочва Полша, където правителството е регламентирало три варианта за защита в случай на фалит – застраховка при обявена неплатежоспособност, неотменима банкова гаранция или действащ гаранционен фонд, който да плати щетите.
Мярката, предвиждаща гаранционен фонд, включва удържане на средства, така че при настъпване на подобно събитие с изоставяне на туристи и накърняване на икономическите им интереси, щетите да се поемат незабавно. А при застраховката в случай на неплатежоспособност застрахователят действа превантивно и поема отговорност за покриването на загубите.
Експертът обобщава, че във всички случаи държавата трябва да възприеме механизъм, който да се задейства веднага след настъпване на събитието, а такива са трите горепосочени мерки.
Благой Рагин, председател на Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите е категоричен, че България трябва да си направи изводи как да продължи да работи с чуждите туристи оттук нататък, за да не се случват повече такива фалити. През септември предстои провеждането на кръгла маса по проблема с фалитите на туроператорите, съобщи той.
Рагин сподели, че е имал неофициална информация, че фирмата "Бългериан Вип Турс" има проблем и че три области от Русия са изпратили писмо до нас, че са изгубили доверието и настояват да няма посредници.