IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Накъде вървят реформите в БДЖ?

Какво смятат по въпроса ръководството на дружеството, бизнеса, синдикати и икономисти

07:39 | 07.07.11 г. 10
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Investor.bg</p>

Снимка: Investor.bg

Необходимостта от реформи в Български държавни железници (БДЖ) ЕАД, за да стане работата им по-ефективна и качествена, беше констатирана отдавна. При настоящото правителство бяха набелязани реформи в 4 направления, с които се цели „оздравяване“ на дружеството. На проведена кръгла маса с участието на цялото ръководство на железниците, синдикати, представители на бизнеса и икономисти, председателят на съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Владимир Владимиров обобщи свършеното до момента относно реформите.

Първата реформа - преструктурирането на компанията в две самостоятелни (юридически и финансово) дружества – занимаващи се съответно с пътническите и товарните превози, вкл. разделянето на активите им, е направена. „Холдинг БДЖ“ ЕАД ще отговаря за стратегическото планиране на работата на дружествата, дейностите по контрола на работата им и продажбата на „ненужните“ активи. Предвижда се до края на годината да приключи и вътрешното преструктуриране на двете дружества.

Втората реформа касае монтирането на GPS устройства на локомотивите с цел контрол разхода на горива и прехвърляне на спомагателни за БДЖ дейности за извършване от частни фирми срещу заплащане.

Досега по-малко от половината локомотиви са снабдени с GPS устройства, отчете Владимиров.

Дейностите по пренасянето на колети и по охрана на железниците е решено да се прехвърлят към частни фирми, което според разчетите на БДЖ ще бъде по-евтино. Има и идея (която сега се разработва) почистването на пътническите вагони също да се извършва от външна фирма.

Третата реформа е свързана с преструктурирането на задълженията на БДЖ и предоставянето на мостово финансиране от държавата до отпускане на заем от Световната банка.

Държавната помощ за пътническите превози, както стана известно наскоро, е одобрена от ЕК. Очакванията са през септември бордът на директорите на Световната банка да даде окончателното одобрение на заема за железниците ни, в размер на 460 млн. лева, посочи Владимиров. 

Четвъртата реформа обхваща инвестиции с цел развитие.
Необходимо е закупуване на нови вагони, което освен с държавни средства, би могло да стане и с финансиране по оперативна програма (ОП) „Транспорт“ от следващия програмен период (2014-2020 г.), коментира Владимиров. По думите му, има известна вероятност, ако останат неусвоени средства по ОП „Транспорт“ и при разрешение от ЕК, още до 2013 г. към БДЖ да бъдат пренасочени до 200 млн. евро евросредства.

По план финансово БДЖ би трябвало да излезе „на нула“ до 2014 г., но стремежът е това да стане още през 2012 г., подчерта Владимиров.

Около 6600 стари товарни вагона се планира да бъдат продадени, но за първите 550 броя, предлагани на търг, засега не се е намерил купувач и цената им ще бъде понижена. Подготвят се за продажба още 1000 вагона. С получените средства ще се ремонтират останалите в БДЖ вагони.

Стартирало е и проучване за целесъобразността от приватизацията на товарните превози на БДЖ, като е възможно те да бъдат приватизирани 50% или 100%, каза председателят на борда на директорите на железниците.

В хода на последвалата дискусия неведнъж беше споменато, както от представители на БДЖ, така и на бизнеса, че основен начин за повишаване на приходите на БДЖ е повишаване на качеството на обслужване, вкл. и бързината на пътническите превози. Последното обаче основно зависи от жп инфраструктурата, която се поддържа и изгражда от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).

Новият изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ Йордан Недев увери както бизнеса, така и синдикатите, ще при работата си ще се ръководи изцяло от бизнес принципи. Той посочи, че между първите му оперативни задачи ще бъде „продухване“ на информационните канали в компанията, за да се знае кой какво точно върши и съответно каква отговорност носи.

Бизнесът за БДЖ

За бизнес клиентите на БДЖ (товарни превози) е най-важно железниците да им осигурят сигурни и надеждни превози, като товарите се доставят в срок и със съответното договорено качество, посочи председателят на Националната асоциация на спедиторите Георги Минчев. Затова, по думите му, евентуалното недобро техническо състояние на железниците и демотивацията на персонала „се превръща в проблем за клиентите на БДЖ“.

Минчев коментира, че, както е заявил изпълнителният директор Йордан Недев, първо трябва да се „запушат дупките“ на изтичане на средства, но са необходими и инвестиции във вагони, локомотиви и информационни технологии, защото „без тях не може“. 

От бизнеса препоръчаха в БДЖ да има и добри технически и икономически експерти, които да са в състояние да решават конкретните проблеми и „да могат да говорят с бизнеса“. Относно мотивацията на персонала, от бизнеса препоръчаха работната заплата на всеки в БДЖ в една или друга степен да е обвързана с постигнатите резултати. Според Минчев, сегашната пазарна конюнктура в Европа и България е добра за развитие на жп превозите и ние трябва да се възползваме от това.

Представител на фирма, един от големите товародатели на БДЖ, посочи, че те предпочитат жп превозите, защото са „евтин и екологично чист“ транспорт. Нещо повече, немалко фирми избират къде да инвестират в страната в зависимост от това дали там има достъп до жп транспорт. Затова от фирмата товародател препоръчаха БДЖ да не закрива губещи сега направления, защото чрез увеличение на товарните превози, а след тях – и на пътническите, те могат да станат печеливши. От бизнеса изказаха становище, че железниците би трябвало да се стремят за запазят добрите си специалисти, защото те „трудно се изграждат“.

Синдикатите за БДЖ

Синдикални лидери от сектора на железниците подчертаха от своя страна, че досега в БДЖ са правени финансови анализи, но според тях почти няма технически, а сигурността при превозите е „най-важна“.

Беше посочено, че повишаване на производителността се постига „не само със съкращения на персонала, но и с увеличение на приходите за зает“, което става с повишаване квалификацията на персонала и с инвестиции в техника.

Синдикалистите изказаха съмнение относно целесъобразността на прехвърлянето на допълващи дейности (почистване, охрана) към частни фирми, защото предишен опит показвал, че това едва ли ще е по-евтино за БДЖ.

От синдикатите обърнаха внимание, че скоро започват преговорите с ръководството на железниците по новия колективен трудов договор, които „няма да са лесни“.

Икономисти за БДЖ

При жп превозите има голям потенциал за растеж, но за да се осъществи той, трябва да бъде повишено качеството на услугите, вкл. и бързината на превозите, смята старши икономистът от Институт „Отворено общество“ Георги Ангелов. Той посочи, че според финансовия отчет на БДЖ за миналата година, най-големите разходи на компанията са за персонала и такси към НКЖИ. А въпросните инфраструктурни такси би могло да се намалят, защото „и БДЖ, и НКЖИ имат сметка от увеличение на товаропотока и пътникопотока“. Освен това, при увеличение на приходите ще бъдат отделени средства и за инвестиции.

Ректорът на ВТУ „Тодор Каблешков“ проф. Петър Колев наблегна на необходимостта от запазване на квалифицираните кадри в БДЖ и привличане на нови. Той допълни, че „няма впечатление, че заплатите в БДЖ са високи“, а „без добри специалисти реформи не се правят“. Колев подчерта, че при преструктурирането в железниците не трябва да се съкращават разходи, свързани със сигурността на превозите.

В тази връзка Владимир Владимиров увери, че компромиси със сигурността в БДЖ не се правят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:24 | 12.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 0 rate down comment 0
ch2222
преди 13 години
Приватизирането САМО на товарни превози следва да се дискутира И с участието на нелобисти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 1 rate down comment 2
Zashtontcho
преди 13 години
БДЖ трябва да се продаде на голям инвеститор, който има възможност да вложи повече пари, да оправи инфраструктурата, да натисне правителството за помощ и да съживи компанията. Има и немски, и други европейски компании, които могат да направят това.А за да стане продажбата на БДЖ, трябва да се орежат най-големите разходи, да се съкрати още персонал и ако могат някоя магия да направят, че да излезе, че е на печалба. И малко оф-топик - както е тръгнало Бойко да говори, че сме цъфнали и вързали и всичко ни е наред, май се оказва, че е точно обратното. Ще се продават още държавни компании, ще се теглят още заеми, засега само вътрешни и ще се топи още резерв.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 0
marketleverage
преди 13 години
всъшност бдж е заложник на инфраструктурата си ама по друг начин от описания дотук по цифри които са ми попадали около 30% железния път в БГ е в крива (завои) за сравнеие в една планинска Швеицария този процент е 25... което не позволява високи скорости в тези участъцииначе и аз се чудя защо не се използват евро пари да се поизправи пътя и ако не влакове като ТВГ които да вдигат 300+ км поне като англииските които вдигат 160 180 км по обикновени релси София Солун ако се взима за 2 часа с влак ще се чустваме жители на бяла държава...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 1
dobri
преди 13 години
Знаете ли що народ "работи" в БДЖ? Първо трябва да съкратят драстично администрацията си и да модернизират работата си. На всяка гара има по няколко лелки и чичковци ,които се чудят какво да правят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 4
Грую Груев
преди 13 години
И последно, че го забравих - най-голямата лудост ще е да продадат товарните превози на БДЖ. Тогава с 1 000% сигурност БДЖ ще фалира за отрицателно време. Не знам, може и това да е основната цел на сегашните работодатели на бившия кадър на Инвестора (ползвам този термин, защото за мен е положително да си бачкал в Инвестор-а, макар че може и тук да сте имали някош и друга черна овца), но без силна и стабилна ЖП мрежа икономиката на България има да си крета и да забива все по-високи транспортни разходи в крайната цена на продукцията. Но нали сега сме на тема магистрали (които също за важни), за БДЖ - абе някой друг път, пък и нали е държавно, на кой му дреме? по-добре ли ще е да засегнем интересите на бивши и настоящи аверчета на властта?????
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 0
Грую Груев
преди 13 години
и ето ти ги липсващите милиони приходи - същото може да се прави и с турските гастарбайтери (аз знам, че е правено преди - товареха ги във Виена, когато БДЖ ходеше до там) - влака и ги стоварваме на Капъ Куле, барабар с цялото домочадие, покъщнина и колата - хем за *** добре, че няма да карат хиляди километри, хем за нас добре- задръстванията ще намаленията, по бензиностанциите няма да има панаири и цягански катуни, пък и някое левче ще влезе. Е, Боковите приятели ще пропищят, че им е намаляла обороцията по бензиностанциите, но парите пак ще соатанат в държавата, щото няма да се налови да се наливат нови милиони в БДЖ.Елелмаентарно е, но трябва някой да мисли. Инвестора, тъй като сегашното шефче ви е бивш кадър - пратете му мейл, няма да му искам пари за идеите - първият път ще е безплатно :):):):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 0
Грую Груев
преди 13 години
нещата в бдж са вери симпъл - няма как да се оправи, доакто реланата и конкуренция (ТИР-овете и автобусните превози) са в ръцете на близки до бившата и настоящата власт. Защото ако БДЖ тръгне нагоре и предложи по-качествена (новите вагони са в пъти по-добри от 90% от рейсовете), по-евтина (безспорен факт - железниците винаги са били по-евтин превоз, специално в БГ, по света е обратното - само най-големите прошляци се возят с автобус, гъзарите са във влак, който е и по-скъп), по-бърза (тук вече трябват доста пари за инфраструктура) и по-безопасна (това пък е най-безспорно - влаковите инциденти с жертви са веднъж на 20 години, а с автобуси - по 5-6 пъти годишно) услуга, тогава фсичкуту бизнисмйен с ТИРовете и хафтубиситу ще фалира, ама нали са близки до правителството и няма как да стане. А бързото решение за излизане на БДЖ до печалба също е хипер елементарно - просто всикчи ТИР-ове от границата (Калотина-Кап. Андреево и обратно, че това е най-сериозното направление) се товарят на влак
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 0
madcow
преди 13 години
БДЖ са заложници на собствената си некомпетентност."... според финансовия отчет на БДЖ за миналата година, най-големите разходи на компанията са за персонала и такси към НКЖИ."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 2
petergos
преди 13 години
БДЖ е заложник на инфраструктурата - т.е. на другата компания!Докато не се оправи тя и не се вдигне скоростта нищо кой знае какво не може да се направи в БДЖ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
SEBULBA
преди 13 години
С две думи: Ала-бала и накрая пак нищо...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още