През 2010 г. обемът на целия пощенския пазар в България се изчислява на близо 237 млн. лв. Приходите от пощенски услуги са нараснали с 5% спрямо 2009 г., се посочва в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
Броят на предоставените пратки и услуги е 204 милиона или намалението е с около 2% спрямо предходната година.
Основен дял в обема на пощенския пазар имат приходите от неуниверсалните услуги (куриерски услуги, хибридна поща, пощенски парични преводи).
Търсенето на традиционните пощенски услуги все повече намалява за сметка на възможностите, предоставяни чрез интернет технологиите.
Същевременно универсалната пощенска услуга, която включва вътрешни и международни пощенски пратки до 2 килограма, малки пакети до 2 кг и печатни произведения, се извършва в условията на държавно фиксирани (регулирани) цени.
Приходите от куриерски услуги за страната и чужбина формират около 60% от общите постъпления при пощенските услуги. Техният дял в общия обем на пазара се увеличава с 2 процентни пункта. През 2010 г. расте потреблението на тези услуги, като приходите от куриерски услуги са се увеличили с 9%, а броят на подадените пратки - с 13%.
Пазарният дял на „Български пощи” ЕАД за 2010 г. е намалял спрямо 2009 г. с 4 процентни пункта, като реализираните от държавната компания приходи са 24% от целия пощенски пазар.
Според данните на „Български пощи” универсалните пощенски услуги са ползвани най-много от търговския сектор, който държи 43 %. Тук влизат фирми за каталожна търговия, за директен маркетинг, издателства и други търговци. Клиентите от публичния сектор – министерства и общини, заемат дял от 24%, следват ги фирмите с финансова дейност - 21%. Компаниите, предоставящи обществени услуги (телекомуникации, електрически компании, ВиК, топлофикации и др.) държат 12% от ползват от извършените универсални услуги.
През 2010 г. „Български пощи” отчита отрицателен финансов резултат от 2,67 млн. лв. при предоставянето на универсалната услуга на територията на страната. Отчетените приходи за периода са 45,85 млн. лв. и 48,52 млн. лв. разходи. Коригиран с положителното салдо от международен обмен, крайният резултат от изпълнението на универсалната услуга е печалба от 0,207 млн. лв.
През 2010 г. услугата е била предоставяна по-неефективно от дружеството спрямо 2009 г., се посочва в доклада. През 2009 г. и 2010 г. универсалната пощенска услуга на територията на страната е предоставяна на загуба, която е компенсирана от международните пратки.
Куриерските услуги
Куриерските услуги и услугата „хибридна поща” се развиват в условията на конкуренция, като операторите са ориентирани изцяло към клиента и пазара. През 2010 г. 90 оператора предоставят двете услуги.
През изминалата година общият брой на предоставените куриерски пратки е 19,5 млн. През 2010 г. спрямо 2009 г. общият им брой се е увеличил с 13%. През 2010 г. куриерските приходи са в размер на 148 млн. лв., като спрямо предподната година има нарастване с 9%.
Приходите от куриерски услуги за страната, които формират 76% от общия размер на приходите от куриерски услуги, са се увеличили спрямо 2009 г. с 16%, а делът им нараства с 4 процентни пункта.
Международните изходящи куриерски услуги формират 24% от общия размер на приходите от куриерски услуги, като спрямо предходната година делът им намалява с 4 процентни пункта. През 2010 г. спрямо 2009 г. приходите от изходящи куриерски услуги намаляват с 9%.
Парични преводи
Общият брой извършени парични преводи е около 2 млн. броя, а постъпилите приходи от тях са приблизително 5 млн. лв. Лиценз за тази услуга имат 11 оператора. Услугата се предоставя свободно, в условията на напълно либерализиран пазар.
От общо отчетените приходи от услугата „Български пощи” е формирало 96% , а останалите 4% приходи се разпределят от „Еконт Експрес” ООД, „Тип-Топ Куриер” АД, „Фактор И.Н.” АД и „Финанс инженеринг” АД.
Спрямо 2009 г „Български пощи” отчита ръст на приходите от пощенски парични преводи с 2,1%.
Според операторите слабото разрастване на пазара се дължи на продължаващата финансова криза.
Конкуренция
През 2010 г. „Български пощи” е с 96% пазарен дял на приходите, формирани от универсалната пощенска услуга. „Еконт Експрес” ООД, „Тип-Топ Куриер” АД и „МИБМ Експрес” ООД формират оставащите 4%.
В края на 2010 г. държавният оператор е предложил да бъдат закрити 45 постоянно действащи пощенски станции. КРС отказва да одобри закриването, тъй като предлаганото алтернативно обслужване не гарантира универсалната пощенска услуга.
Така в края на миналата година пощенските станции са 2979, като 635 от са в градовете и 2344 - в селата. От станциите в селата 189 са в селища с под 150 жители, а 1241 - в населени места с над 150 и под 800 жители.
На практика от началото на 2011 г. пощенският пазар е напълно либерализиран, отбелязват от КРС. Регулаторът очаква развитието на пазара да зависи най-вече от куриерските услуги. Това ще се случи благодарение на разрастването на електронната търговия.
преди 13 години Пощите да не реват и да не цитират факта, че и USPS sa държавни. USPS са на такива прекрасни загуби от години насам, че фалита им е въпрос на време. За справка: The U.S. Postal Service Nears Collapsehttp://***.businessweek.com/magazine/content/11_23/b4231060885070.htmВ статията предоставена Ви по-горе има доста инфо относно преструктурираните и отчасти приватизирани пощи в ЕС и това колко по-добре са те след това, най-вече за обществата им. А това че при нас в БГ всички за за запазването на статуквото, е ясно. И ако може да вадим пари от бюджета разбира се. отговор Сигнализирай за неуместен коментар