България е между Аржентина и Уганда по бюджетна прозрачност. Страната ни е сред държавите, в които има "някаква прозрачност" за бюджета, но е далеч от най-добрите примери. Това коментираха на пресконференция в БТА Лъчезар Богданов, управляващ партньор в Industry Watch и Георги Ангелов - старши икономист в институт Отворено общество.
Индексът "отворен бюджет" за страната за 2010 е 56. Това е приблизително в средата на скалата от 1 до 100, в която се движи показателят. Чрез него се изследва бюджетната прозрачност за периода от средата на 2009 до есента на същата година, което обхваща времето на края на управлението на предишното правителство и началото на сегашното, коментираха икономистите.
Международният индекс "отворен бюджет" се изготвя за трети път, като в изследването е направен сравнителен анализ на 94 страни. Обработени са отговорите по 123 въпроса, като 92 са свързани с достъпа до бюджетна информация и 31 са въпросите, свързани с участието на обществото в бюджетния процес и институциите за надзор.
През 2006 година индексът на страната за прозрачност е бил 47, а през 2008 – 57. Еднократният позитивен ефект на увеличаване на прозрачността през 2008 се дължи на публикуването на програмните бюджети на министерствата, каза Ангелов.
България тази година не само, че не попада сред страните, които имат голямо повишение на индекса за прозрачност, повече от 10 процентни точки, но и има известно намаляване на прозрачността.
Спрямо съседни страни като географско положение, доходи, култура сме по средата, по-добре сме от Албания и Македония, но с по-малка прозрачност от Турция, Словения и Румъния.
В България липсва аргументация и възможност за мониторинг на записаното в бюджета, както и сериозен икономически анализ как е създадена макрорамката и как се съотнасят с политиката на правителството бюджетните приоритети, коментира Ангелов.
Икономистите съветват, за да се подобри бюджетната прозрачност, правителството да публикува разходите на администрациите за администриране и събиране на данъци, да се подобри качеството на програмните бюджети, да се анализира разпределението на данъчното бреме, да се каже колко струват на бюджета данъчните облекчения за различни групи по интереси.
Страните с по-голяма бюджетна прозрачност са с по-добър обществен контрол, по-добри публични политики, по-лесен достъп до финансови пазари и по-малко корупция, което означава и по-голяма демократичност, коментираха експертите.
преди 14 години Създаването на бюджета е работа на министерството на финансите. Към него се прилага доста подробен анализ. Друг е въпроса, че младежите от ИПИ и IW, които все още се учат на икономика, не могат да осмислят макроанализа. Относно макрорамката, в публикувания анализ за проекто бюджет на страната, има подробна обосновка. Дори и да няма анализ, достатъчно е да се погледнат цифрите и могат да се направят изводи. Разбира се, това го могат икономистите, а тези, които не са, значи не им трябва това :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар