В момента Петрол оперира на либерализиран пазар с конкуренция от мощните петролни вериги на Shell, ОМV и LUKoil и 15-20-процентен дял на малките дистрибутори, чийто дял в някои региони е доста висок. Компанията е предприела масирана инвестиционна програма, насочена към изграждането на обекти с по-пълно обслужване на клиентите, модернизиране услугите на наличните 439 обекта, масирани инвестиции в пазара на газ пропан-бутан, къдетоПетрол изостава от конкурентите си Топливо газ и Shell газ. На последното заседание на СД на дружеството е взето решение за учредяване на фирма Петрол сторидж ЕООД, която ще стопанисва петролни бази и ще предоставя разнообразни услуги както на бензиностанциите на Петрол, така и на други бензиностанции.
Борбата между основните дистрибуторски вериги цели заемане дела на малките дистрибутори, които често си позволяват да предлагат нискокачествени горива и е въпрос на време да отпаднат от пазара. В последните месеци компанията съживи отношенията с ЛУКойл-Нефтохим АД, като започна да купува горива оттам, а наскоро беше постигната договореност, че бензиностанциите на Петрол ще носят логото на ЛУКойл.
Разположението на бензиностанциите на Петрол по територията на страната е равномерно, като по-малко от 10 от 439-те бензиностанции работят на загуба, предимно разположените в отдалечени райони. Стратегията на фирмата предвижда освобождаване от тях в кратко време, ако продължат да работят на загуба. Огромната част от обектите са морално остарели и се нуждаят от много инвестиции, за да се покрият новите изисквания на клиентите за магазин, заведение за хранене, пропускателна способност, комуникации и др.
Петрол съществува от 1932 г. като акционерно дружество с настоящия предмет на дейност и под същото име. Неговите обекти са изграждани в продължение на десетилетия. В момента има действащи бензиностанции, изградени през 50-те години. Основната част обаче са изградени до 1980 г., въпреки че има такива, които са изградени и след това, но те са сравнително малко. Някои от обектите са построени върху малки парцели или при стари градоустройствени планове. Бензиностанциите са строени със социална функция /да има откъде да се налива бензин/ и не са имали съвременната насока към по-пълно задоволяване нуждите на клиента.
Отделянето на Петрол АД от Нефтохим АД отслаби малко и двете компании. Ако те бяха продадени като едно цяло, както стана в Унгария, Полша, Хърватска и Сърбия, щеше да бъде малко по-различно.
Компанията планира увеличение на капитала и последваща облигационна емисия, за да финансира инвестиционната си програма. На общо събрание, проведено в началото на месеца, акционерите на дружеството решиха да не разпределят дивиденти предвид сериозната инвестиционна програма. Въпреки значителните си финансови възможности Петрол АД не може да си позволи инвестиционна програма с мащабите на ОМV или Shell, които са международни корпорации с огромна мощ.
Мажоритарният пакет от Петрол АД бе закупен през 1999 г. срещу 50 млн. USD от Международен консорциум България с основни акционери Нафтекс /50%/, Петрол холдинг груп /25%/ и ОМV /25%/. С ОМV има договорка да й бъдат продадени 25 от бензиностанциите на Петрол АД.
Впоследствие Нафтекс петролеум България придобива 24% от капитала на Петрол АД, като изкупува дела на Петрол холдинг груп АД. Към днешна дата бившият приватизационен фонд е продал участието си в Международен консорциум България и Нафтекс е основен акционер в него със 75%. Самата група Нафтекс има търговска дейност в Румъния и ОНД и е с главен офис във Виена. При търговията с нефт работи основно в Черно море и оперира от пристанище Одеса.
През последните 4 години приходите на дружеството бележат постоянен ръст, както се вижда от таблицата, до голяма степен благодарение на ръста в цената на суровия петрол /около 2 пъти - от 12 USD през 1997 г. до 26 USD през 2000 г./ и поскъпването на долара /с около 20%/ за посочения период. В продължение на периода фирмата намалява своя пазарен дял.
Дружеството е второ по приходи от продажби сред компаниите, листвани на БФБ-София АД, отстъпваща само на ЛУКойл-Нефтохим, със своите постъпления от 708 млн. лв.
ВИЗИТКА
Отрасъл: Търговия
Седалище: гр.София, ул. Силистра 8
Тел.: 02/943 41 58 и 960 09 23
e-mail: ivailo.ivanov@petrol.bg
Надзорен съвет
1. Митко Събев - председател
2. Андрей Аржанов
3. Петрол холдинг груп АД, предст. от Томаш Майер
4. Бедо Доганян
Управителен съвет
1. Яни Иванов - председател
2. Радосвет Марков
3. Йордан Георгиев
4. Светослав Йорданов
Акционери
Международен консорциум България (Нафтекс Петрол) - 51%
Нафтекс България холдинг АД - 24%
Нефтинвестбанк - 9%
други - 16%
БАЛАНСОВИ ДАННИ /В ХИЛ. ЛЕВА/
1997 г.
1998 г.
1999 г.
2000 г.
Дълготрайни активи
43 016
52 454
60 301
120 501
Краткотрайни активи
55 557
38 206
73 012
87 004
Парични средства
5 548
6 738
9 404
9 594
Сума на актива
98 573
90 660
133 313
207 505
Основен капитал
1 888
1 888
1 888
1 884
Нетна печалба
5 358
7 113
24 742
23 093
Резерви
39 867
41 380
48 190
50 424
1. Неразпределена печалба
0
0
11
21 801
Собствен капитал
47 113
59 531
84 876
144 217
Дългосрочни пасиви
0
0
0
14 032
Краткосрочни пасиви
51 460
31 129
48 437
49 256
ДАННИ ОТ ОТЧЕТА ЗА ПРИХОДИТЕ И РАЗХОДИТЕ /В ХИЛ. ЛЕВА/
1997 г.
1998 г.
1999 г.
2000 г.
Нетни приходи от продажби
417 047
492 058
598 676
708 406
Разходи за материали
5 417
6 768
7 654
8 227
Разходи за заплати и други възнаграждения
12 774
15 748
16 295
17 069
Разходи за социални осигуровки и надбавки
6 074
8 279
9 051
9 345
Разходи за амортизация
246
2 858
3 965
4 389
Отчетна стойност на продадените материали, стоки
367 808
425 518
508 576
612 806
Общо разходи
411 531
482 083
561 952
677 027
Разходи за данъци
4 744
4 336
13 287
11 526
СВЕТОСЛАВ ЙОРДАНОВ, ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР:
Качеството на горивата е нашата стратегия
КАКЪВ Е РАЗМЕРЪТ НА ИНВЕСТИЦИИТЕ ВИ?
- Инвестиционната ни програма е 60 млн. USD и по приватизационен договор, и по наши намерения до 2004 г. включително, като до момента ние сме инвестирали 18 млн. USD - закупили сме нови обекти, инвестирали сме в петролни терминали, транспортни средства, свързани с нашата дейност, но основните средства ще влагаме в реконструиране и изграждане на нови обекти на европейско ниво.
ИМАТЕ ЛИ ВЕЧЕ ТАКИВА ОБЕКТИ?
- Най-новият е в Кърджали, а след около 15 дни ще пуснем такава бензиностанция във Велико Търново и две в София. Каква е стратегията на Петрол АД? Освен модернизацията предвиждаме и обособяването на отделни дейности в самостоятелни предприятия, като например транспортно обслужване, технически сервиз, петролни бази, което води до значителни икономии и до даване на възможност на тези новосъздадени дружества да излязат на пазара и да реализират приходи не само обслужвайки Петрол, но и други клиенти.
И тяхното пазарно поведение, и способността им да бъдат конкурентни ще определят тяхното бъдеще.
Нашата политика е качеството на горивата и нямаме рекламация за нивото му.
КАКЪВ Е ВАШИЯТ ПАЗАРЕН ДЯЛ?
- В търговията на дребно около 33-35%.
ИМА ЛИ МЯСТО ЗА НОВИ ДИСТРИБУТОРСКИ ВЕРИГИ НА ПАЗАРА?
- Още един или двама големи играчи на българския пазар, защото засега дребните дистрибутори държат един сегмент от пазара, който, така или иначе, ще загубят, и въпросът е кой ще го спечели. Дали ще са компаниите, които са сега на пазара, или някой нов играч.
Добра е ситуацията на пазара и има условия за инвестиране в този бизнес.
ПРИ КАКЪВ ЛИХВЕН ПРОЦЕНТ ПОЛЗВАТЕ БАНКОВИ КРЕДИТИ?
- Много банки, включително чуждестранни, са заинтересувани да участват в развитието на компанията по всевъзможни начини. Използваните кредити са с лихви за първокласни клиенти.
ЩЕ СЕ ФИНАНСИРАТЕ ЛИ ЧРЕЗ ОБЛИГАЦИИ?
- Да, имаме такива намерения, когато му дойде времето, с цел по-масирани инвестиции.
В ДОГОВОРА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ ПИШЕШЕ, ЧЕ ВИЕ ТРЯБВА ДА КУПУВАТЕ ГОРИВА ОТ НЕФТОХИМ.
- През миналата година повечето горива, които продавахме, бяха внос от Румъния по договор, който имаше нашият основен доставчик Нафтекс с Петромидия, рафинерията в Констанца. От няколко месеца купуваме горива от Бургас. Като нормална пазарноориентирана компания сме търсили по-изгодните условия. С Румъния като член на ЦЕФТА имаме безмитна търговия на горива. Докато със страните от Европейския съюз все още съществува ставка от около 4%.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.