ПРЕПЯТСТВИЯТА ПРЕД КОМПАНИЯТА ХВЪРЛЯТ СЯНКА ВЪРХУ ДОБРИТЕ ПЕРСПЕКТИВИ
НА 27 юли т. г. в Агенцията за приватизация беше подписан договорът за продажба на пакет от 631 073 бр. акции, които представляват 66.94% от капитала на Софарма АД. Цената на покупката е 24 млн. USD, които бяха платени в брой. С тази сделка едно от най-привлекателните дружества от фармацевтичната ни промишленост премина изцяло в частни ръце. През последните две години фармацевтиката в България стана особено популярна. Проведени бяха няколко приватизационни сделки, с които значителна част от отрасъла премина в частни ръце. Появи се също така чуждестранен инвеститорски интерес, доста средства бяха вложени в модернизация на предприятията. Сред тази жизненоважна за страната индустрия Софарма се откроява с положителния си финансов резултат и добрите си пазарни позиции у нас. Дружеството обяви, че свиква общо събрание на акционерите, което ще се проведе на 8 януари 2001 г., за да приеме решение за увеличаване на капитала си. Той трябва да стане от 942 717 лв. на 6 млн. лв. с издаване на акции с номинал 1 лв., които се предлагат за записване само на акционерите на компанията. Софарма произвежда близо половината от общата номенклатура български лекарствени средства, като държи втория по големина пазарен дял у нас /след трите завода на Балканфарма/, който се оценява на 11%. Тя обхваща над 300 асортимента от почти всички фармакотерапевтични групи. По-голямата част от препаратите на Софарма са генерични /с изтекъл срок на лиценза/. Компанията е основен производител и на фармацевтични субстанции. На чуждите пазари Софарма реализира 23% от продукцията си, като сред тях основен дял заемат продажбите за Русия /72%/, Полша /11%/, Украйна /6%/ и САЩ /4%/. Относителният дял на осъществения износ за Русия е на стойност над 5 млн. USD за изминалите две години. Сред експортните продажби с най-висок относителен дял са таблетните форми - 64% от общия износ. Те са най-продавани на руския и украинския пазар, а в Полша се изнасят най-много ампулни форми на лекарствата нивалин, бусколизин и спазмалгон. Софарма поддържа контакти с над 60 експортни фирми и със 140 дистрибутори на вътрешния пазар. Основните конкуренти са Балканфарма холдинг, датската Ново Нордиск, щатската Ели Лили и други. Допълнително преимущество на компанията е спецификата на произвежданата продукция - животоспасяващи лекарства и препарати, за които съществува нееластично търсене и които също така се купуват от държавата. Собственият синтез на активните лекарствени субстанции и производството на готови лекарствени форми от тях създава възможност за затваряне на цикъла суровина - готов продукт. Това осигурява независимост на дружеството от доставките на скъпи суровини, които се влияят от промените във валутните курсове и международната конюнктура. По този начин производството на Софарма обхваща дейности с висока норма на добавена стойност и осигурява също така високата норма на печалба на дружеството. Приходите от продажби надвишават 60 млн. лв. годишно, като за тази година мениджмънтът на Софарма очаква приходи от продажби на стойност 74.8 млн. лв. и нетна печалба от 17.4 млн. лв. За първите девет месеца на тази година продажбите са в размер на 49.8 млн. лв. с нетна печалба от 12.5 млн. лв. Прогнозите за приходите през следващата година са още по-оптимистични, но се очаква по-ниско равнище на нетната печалба поради заложените по-високи разходи за амортизация. Компанията очаква ръст на продажбите на вътрешния пазар от 14% и включване на нови пазари в експортната листа на дружеството. Софарма няма дългосрочни задължения към доставчици и кредитори. Напротив, има значителен валутен резерв, придобит при плащането на стари задължения от търговия с Русия. Оценката на активите на дружеството, направена от АП преди приватизацията му, е за 23.8 млн. USD. То разполага със сграден фонд с обща разгъната застроена площ от 91.8 хил. кв. м. Преди приватизацията Софарма имаше 1588 служители на стаж. В договора за раздържавяване е включена клауза, която регламентира съкращаване на броя на работещите в дружеството до 1400 души - процес, който трябва да намали разходите и да оптимизира производството. За купувач на мажоритарния пакет акции на Софарма АП избра консорциума Елфарма, който е учреден от Унифарм с участие от 40%, а останалите 60% са собственост на Електроимпекс. Унифарм е фармацевтично предприятие, което е приватизирано от РМД преди две години срещу 2.75 млн. USD. Годишните му приходи от продажби са около 6 млн. лв. Купувачът освен най-висока ценова оферта е предложил и най-амбициозната инвестиционна програма в размер на 7.5 млн. USD. Тези средства трябва да освежат производствения потенциал на Софарма, която е създадена преди 66 г. и както останалите предприятия от отрасъла голяма част от нейните активи са внедрени преди доста години. Набраният капитал чрез новата емисия от акции ще бъде използван за привеждане на производството на таблетки в съответствие със световните производствени стандарти или т. нар. Good manufacturing practice /GMP/. 40% от средствата ще отидат за реконструкция и модернизация на съществуващите производствени мощности, 50% - за закупуване на нови машини и съоръжения, а 10% - за регистрация и внедряване на нови продукти. Тези мерки трябва да доведат до повишаване на производствения капацитет на цех Таблетен до 10%.Основният проблем пред реализирането на инвестиционните намерения в сериозен резултат е въвеждането на GMP нормите, които трябва да влязат в сила до края на април 2002 г. Мощностите на Софарма са едни от най-големите сред предприятията от фармацевтиката у нас и по тази причина са необходими десетки милиони долари и поне две години за въвеждането им. GMP са комплекс от изисквания към помещенията, чистота и наличието на микроклимат при производството. Най-сериозни са изискванията към технологията на производство, за да се избегне продукцията с ниско качество. Освен производствения процес трябва да се акцентира и върху складирването и транспорта на лекарствените средства. GMP нормите ще доведат до повишаване на доверието към продукцията, най-вече на руския и българския пазар. Ефектът обаче ще остане ограничен, защото се очаква поскъпване на лекарствата от въвеждането на нормите за качество, а пробив в продажбите за европейския пазар едва ли е възможен. От друга страна, конкуренцията в отрасъла все повече се увеличава и на българския пазар навлизат все повече вносни продукти, които се отличават с отлична рекламна и дистрибуторска политика. ВИЗИТКА Отрасъл Фармацевтична промишленост Предмет на дейност Производство на медикаменти и химикофармацевтични препарати, търговия в страната и чужбина Седалище /адрес/, телефони за връзка гр. София, ул. Илиянско шосе N 16 тел. 936-10-01 факс 936-02-86 e-mail sopharma@ttm.bg Ръководство Огнян ДОНЕВ - изпълнителен директор ДАННИ ЗА АКЦИИТЕ /В BGN/
Основни собственици /мажоритарни/
Елфарма - 66.94% /631 073 бр. акции/
Дял на портфейлни инвеститори общо /Free float/ 33.06% /311 644 бр. акции/
Общ брой акции 942 717
Номинал на акция 1.00
Най-висока цена 76.5
Най-ниска цена 9.94
Последна цена 13.20
Пазарна капитализация 12 443 864
Търговия на БФБ-София /в BGN/
- брой акции /1998 г./ 90 942
- средна цена /1998 г./ 59.31
- брой акции /1999 г./ 68 022
- средна цена /1999 г./ 61.54
- брой акции /2000 г./ 3 245
- средна цена /2000 г./ 21.78
Изплатени дивиденти на акция
- за 1999 г. 3.80.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.