IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Вулканите и историята – защо е редно полетите да бъдат спрени

Вижте преглед на инцидентите, предизвикани от облаците прах през последните десетилетия

18:32 | 19.04.10 г.
Автор - снимка
Създател
Вулканите и историята – защо е редно полетите да бъдат спрени

Пътниците по света са гневни и сърдити заради затварянето на много от летищата из Европа, което бе причинено от изригването на вулкан в Исландия. Авиокомпаниите също не са доволни и дори започнаха тестови полети без пасажери, за да покажат, че опасност от летене няма.

Вулканичният прах и самолетите обаче просто не са съвместими, а резултатът от това може да е катастрофален. Още преди доста време учени и авиатори са стигнали до извода, че рискът от летене около вулканични облаци не си заслужава да бъде поеман.

Дори не е необхдимо това да се подлага на съмнение – ясно е какво се случва при преминаването на самолет през вулканичен облак, се казва в материал на Wall Street Journal. Лоши неща.

Като пример може да се посочи прелитащ в близост до Джакарта, Индонезия самолет на British Airways през 1982 година. Той преминал в неочакван вулканичен облак, двигателите му се запалили и самолетът поел рязко към земята. През вентилаторите прахът нахлул в пилотската кабина и това прекратило видимостта на пилотите.

Въпреки това обаче, след 13 ужасяващи минути на борба, един от двигателите бил стартиран и самолетът успял да се приземи в Джакарта.

Месец по-късно самолет на сингапурските авиолинии изгубил два от четирите си двигателя заради вулканичен облак, отново в близост до индонезийската столица.

Друг самолет, на Royal Dutch Airlines, летящ към Анкъридж, САЩ, през 1989 година преминал през облак вулканичен прах. Пилотите решили да ускорят машината, за да излязат по-бързо от облака, но това само влошило нещата. Четирите двигателя на самолета изгаснали, но за кратко след това запалили отново и самолетът бил приземен отново.

Две години по-късно 14 различни самолета пострадали от вулканичен прах от филипински вулкан.

През 2000 година пък високотехнологичен самолет на NASA неочаквано попаднал в облак прах, изпуснат от исландски вулкан. Пилотите не забелязали проблеми, самолетът също не показвал да има щети. След кацането обаче се установило, че двигателите са били увредени значително.

Заради всички тези епизоди е необходимо да не се проявява толерантност и да се внимава много преди нормализирането на въздушния трафик, се казва в материала. Колкото и изнервящо да е, спирането на полетите е далеч по-приемливо от принудителните кацания и евентуалните катастрофи.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:43 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още