Правителствата да поемат разходите за всички мерки в областта на авиационната сигурност, които са по-строги от общите основни стандарти на ЕС, искат депутатите от Европейския парламент (ЕП).
Държавите членки ще запазят свободата да решават как да разпределят разходите от базовите мерки, които са вече покрити от съществуващите правила на ЕС (детектори за метал и за експлозиви, полицейски кучета, скенери за течности), но ако решат да въвеждат допълнителни мерки за сигурност, които не са част от общите за ЕС (като например телесни скенери), ще трябва сами да поемат разходите за тях.
Тези предложения се съдържат в поправките на парламентарната комисия по транспорт към проектодирективата на комисията, които ще бъдат гласувани на пленарното заседание следващия вторник (20 април), се казва в съобщение на парламента.
Парламентарната комисия иска да включи всички комерсиални летища в обхвата на директивата въпреки желанието на много от държавите членки, които предпочитат да ограничат нейното приложение до летищата, обслужващи повече от 5 млн. пътници на година.
Депутатите подкрепят силно също така по-голямата прозрачност на цените: според тях пътниците имат право да знаят какъв точно процент от таксите, които плащат, отиват за сигурността по летищата.
Много от правителствата в ЕС се противопоставят на подобна директива, която ще наложила публично финансиране за таксите за сигурността, тъй като в момента те имат свободата да прилагат своите собствени правила в областта: в повечето случаи летищните власти прехвърлят разходите по сигурността върху авиокомпаниите, които от своя страна ги прехвърлят на пътниците. Но депутатите от ЕП са решени да отстояват своята позиция докрай, дори и ако трябва да се стигне до помирителна процедура между парламента и комисията.