IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Предстои нова криза – за пристанищата

Превозите на товари по море са намалели драстично, което изправя пристанищните оператори пред сериозни изпитания

09:36 | 28.11.09 г.
Автор - снимка
Създател
Предстои нова криза – за пристанищата

Световната индустрия за превоз на товари по море е изправена пред остра криза в резултат на първия в историята спад на обема на превозвания товар на годишна база. Това може да доведе до рязка промяна на сектора, която да го тласне от развитието, наблюдавано през последните години, към силно свиване на инвестициите.

Четирите най-големи пристанищни оператора в света – хонконгсият Hutcison Ports, сингапурският PSA, датският APM Terminals и дубайският DP World, трябва да съкращават разходи чрез освобождаване на служители или отлагане и дори отказване на нови инвестиционни проекти, предава Financial Times.

Базираната в Лондон консултантска компания Drewry Shipping Consultants предвижда спад от 10,3 на сто в превоза на контейнери тази година. Предишната най-слаба година от началото на превоза на контейнери през 1956 година е 1982 година. Тогава статистиката е отчела ръст на превозите от 4,6 на сто.

„Преди октомври 2008 година нашата индустрия отчиташе ръст от 10-15 на сто годишно в превозваните обеми“, посочва изпълнителният директор на АРМ Terminals Ким Файфер. „Не само ние се намираме в криза, като нашите клиенти – превозвачите на контейнери, са в дори още по-трудна ситуация заради прекомерно големия капацитет в сектора“.

Мохамед Шараф, изпълнителен директор на DP World, е на мнение, че индустрията е изправена пред важно изпитание. „Трябва да превключим скоростта, да превключим мисленето си, за да отговорим на търсенето“, категоричен е той.

Икономическото забавяне е фокусирало компаниите върху съкращаване на разходи. „Имаме повече време да се фокусираме върху специфични области като ефективност на екипировката, натоварване на оборудването и предизвикателството да съкратим работните часове“, посочва Шараф.

За момента и четирите големи пристанищни оператора, с изключение на DP World, са отказали новите си проекти. Това обаче може да сполети и дубайската компания, която е част от портфейла на държавния инвестиционен фонд на Дубай, за който се спекулира, че може да стигне до фалит.

От Hutchison са отказали проектите си за строителни дейности в гръцкото пристанище Солун и в Манта, Еквадор, като за това посочват опитите на местните власти едностранно да променят вече сключени договори.

За PSA също се знае, че има отложени или отказани проекти, но този въпрос не е коментиран публично, посочва вестникът.

Ким Файфер потвърждава, че APM Terminals са отказали част от проектите си, но не е пожелал да посочи кои точно. „По някои проекти трябваше да преразгледаме позицията си от гледна точка на разходите и инвестициите. За нещастие отказахме няколко проекта“, споделя той.

На фона на всичко това Нийл Дейвидсън от Drewry Shipping Consultants смята, че въпреки силния спад в приходите на пристанищните оператори, техните маржове на печалба в по-голямата си част остават незасегнати.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:44 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още