IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Разпродажбите превърнаха САЩ в рай за потребителите

Кризата донесе големи възможности за американските домакинства, но промени и навиците им на пазаруване

11:08 | 05.10.09 г.
Автор - снимка
Създател
Разпродажбите превърнаха САЩ в рай за потребителите

За американските потребители никога не е имало по-добри времена от сегашните. Икономическата криза доведе до закриването на милиони работни места, но и превърна страната в рай за потребителите. Всеки, който все още разполага със средства, може да си напазарува стоки на нечувано ниски цени.

Цените на всичко – дрехи, кафе, електроника, енергия – падат, като някои от тези стоки поевтиняват с най-бързото си темпо за последните 50 години. Дори и стоки, които почти никога не са имали отстъпка, като годежните пръстени на Tiffany например, сега се продават с такава, пише AP.

Двете най-крупни покупки, които домакинствата правят – на жилище и автомобил, сега се осъществяват на много по-изгодни цени. Имотите са поевтинели със средно 30% спрямо пика от средата на 2006 г., като жилищата в някои квартали на Детройт са станали по-евтини от нов автомобил.

Всъщност това, което се случва в САЩ в момента, започва преди много години, когато веригата Wal-Mart въвежда своите ежедневно ниски цени. След това онлайн магазинът Amazon промени представата за изгодна сделка в края на 90-те години на 20 век, като популяризира онлайн пазаруването.

След кризата през 2001 г. автомобилните компании в Съединените щати въведоха нулевото оскъпяване при покупката на автомобил на изплащане, за да увеличат своите продажби. Междувременно промоциите в заведенията на McDonald's направиха бързата храна още по-евтина.

Но именно сегашната икономическа криза доведе до разпродажби, за каквито потребителите никога не са мечтали. В същото време обаче лесният достъп до кредитиране изчезна, а именно раздаването на потребителски кредити подхранваше ръста на американската икономика повече от десет години.

Сега обаче хората, които не са изгубили своята работа, не желаят да харчат средствата си както едно време. Повече от половината потребители в страната заявяват, че са ограничили своите покупки и предпочитат да харчат парите си в магазини с ниски цени и големи намаления.

В резултат на това намаленията през септември наподобяват отстъпките, обичайни за Коледните празници. И докато производителите и търговците на дребно намаляваха цените само за да продадат залежалата си стока, в момента клиентите ги принуждават да смъкват цените на всичко.

Хората, които пътуват, могат да си наемат стая в хотел на цена с 20% по-ниска спрямо миналата година. Данните на маркетинговата компания Smith Travel Research показват, че това е най-големият спад на услугата за последните повече от 20 години. Най-много обаче са поевтинели енергийните ресурси.

Разпродажбите оказват своето влияние и върху индекса на потребителските цени, който през юли отчете рекорден за последните 50 годни спад от 2,1% на годишна база. Търговците се надяват чрез намаленията да увеличат продажбите си, което на свой ред да стимулира икономиката на страната.

Разходите на американските потребители са източник на 70 процента от брутния вътрешен продукт на страната.

Но намаленията си имат и своите рискове, защото карат все повече потребители да очакват, че цените ще продължат да падат и те пазаруват по-малко. Това на свой ред принуждава производителите и търговците да смъкват цените, но и да съкращават служители, за да компенсират спада в приходите.

Това може да генерира т.н. дефлационна спирала, която доведе до застой в японската икономика през последните две десетилетия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:18 | 03.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.
Финанси виж още