Световната икономическа криза ще съкрати обема на продажбите на луксозни стоки – от дизайнерски дрехи до украшения със скъпоценности, с 10% през тази година, т.е. с около 201 млрд. долара, прогнозира консултантската компания за проучвания на пазара на луксозни стоки Bain & Company, съобщава РИА Новости.
Световният пазар на луксозни стоки през последното десетилетие растеше с 25-35% годишно, в голяма степен заради големите развиващи се пазари Китай, Индия, Бразилия и Русия.
Първи заради рецесията започнаха да икономисват от луксозни стоки японците, а след тях - американци и европейци. На улицата на бутиците в Ню Йорк – Пето авеню, привличат клиентите с отстъпки, но много от потребителите вече преминават към стоки от по-нисък сегмент. Експертите очакват, че през тази година американците най-много ще съкратят разходите си за луксозни стоки – с 15%.
През миналата есен европейските модни къщи за елитни дрехи и аксесоари Chanel, Versace, Christian Louboutin и Chloe обявиха за понижение на цените си в САЩ с 8-10%, мотивирайки се с високия курс на долара към еврото, но това е исторически прецедент от Втората световна война, тъй като през последните десетилетия цените на луксозните търговски марки неизменно са се повишавали.
САЩ, Япония и Европа формират 80% от пазара на стоки за най-богатите.
Все пак в света ще останат „острови на благополучието” за любителите на разкоша – например, очаква се Китай да увеличи със 7% потреблението на стоки от световните луксозни марки, а арабските страни – с 2%.