Ford Motor, чийто модел Focus е най-много продавания западен модел в Русия, намали очакванията си за автомобилния сектор в страната, прогнозирайки спад на продажбите с 50 на сто тази година. Руският пазар беше вторият по големина на растежа в сектора, припомня Bloomberg.
Причините са продължаващото намаляване на търсенето и натрупаните значителни запаси на пазара през 2008 г., пояснява Найджъл Брейкънбъри, директор на Ford за Русия.
Преди два месеца от Асоциацията на европейските бизнеси, в която участват и производители на автомобили, предрекоха спад от 19 на сто на местния пазар. Според оценки на Volkswagen и Toyota Motor пък продажбите на коли в Русия ще се понижат с една трета, тъй като лихвите по заемите за закупуване на кола са скочили над 20 на сто, а в същото време състоянието на икономиката е колебливо.
За близо десетилетие, благодарение на поскъпването на петрола, руските потребители все повече купуваха скъпи чуждестранни модели автомобили, което водеше до двуцифрен растеж на продажбите, засенчван само от този в Китай. Сега обаче руснаците купуват по-евтини коли без екстри, ако изобщо купуват.
Продажбите са намалели с 36 на сто през първите два месеца на годината до малко над 252 хил. броя. У нас за първите два месеца продажбите на нови автомобили отбелязаха спад от 50 на сто.
Ford спря производството в завода си в Санкт-Петербург за един месец от средата на декември до средата на януари. Заради спада на продажбите същата стъпка предприемат и от Toyota, като вчера японската компания обяви, че ще спре работата в завода си в страната за една седмица.