IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Причината за кризата - генетичната предразположеност към риск?

Американски изследователи откриват, че има ясна връзка между два гена и готовността на хората да излагат парите си на риск

11:43 | 11.02.09 г.
Причината за кризата - генетичната предразположеност към риск?

Гените, определящи настроението и склонността към поемане на риск, вероятно са имали съществена роля при провокирането на сегашната криза, смятат американски изследователи. Те установяват, че има ясна връзка между два гена и готовността на хората да излагат парите си на риск, пише Ройтерс.

Проучването, публикувано в научния журнал PLoS ONE, потвърждава други такива изследвания, които посочват химичните съединения в мозъка и тяхната роля в определяне на афинитета към риск при финансови разигравания.

Въпросните гени са отговорни за контролиране на невротрансмитерите допамин, свързан с движението и поемането на риск, и серотонин, който е важен за контролиране на настроението.

Хората, при които генът, регулиращ допамина, е „високорисков“, са склонни да инвестират в по-рискови и потенциално печеливши позиции, докато тези, при които серотонинът предопределя по-висока степен на безпокойство, управляват по-внимателно парите си, казват от чикагския университет Northwestern University.

„Поканихме няколко човека в лабораторията и им дадохме пари, които да инвестират, както пожелаят. Те имаха възможност да разпределят парите между рискови активи и сигурни активи като спестовни влогове“, обясняват авторите на изследването.

Проба за ДНК-тест са дали 60 доброволци, предимно студенти. Лабораторията е тествала пробите за различни вариации на двата гена 5-HTTLPR и DRD4, определящи нивото на допамин и серотонин, за които се смята, че обуславят рисковото поведение.

Около една трета от участниците са имали високорисков профил, а друга една трета от доброволците са попаднали в категорията „висока степен на безпокойство“.

„По-притеснителните“ хора са инвестирали 28% по-малко средства в рискови инвестиции в сравнение с останалите, а тези с високорисковата версия на гена DRD4, регулиращ допамина, са вложили с около 25% повече в рискови инвестиции в сравнение с останалите, казват изследователите.

„Когато погледнем към опустошаващите последици от тази финансова криза, може да е полезно да обърнем внимание на това как нашето генетично наследство влияе върху икономическото ни поведение“, казват учените. „Помислете как прекомерните рискове, поети от единици, може да засегнат толкова много - от големи институции до обикновени хора.“

Учените подчертават, че много други изследвания показват, че рисковото поведение е повлияно повече от опита, отколкото от гените.

Последна актуализация: 03:04 | 02.09.22 г.
Още от Свят виж още