С изострянето на проблемите в икономиката броят на съкратените служители във всички индустрии продължава да расте. През декември нивото на безработица в САЩ скочи до 7,2%, което е най-високо ниво от 15 години насам.
В такъв момент по-важно от всякога е да докажете пред мениджърите си своя принос за финансовия резултат на компанията, пише Wall Street Journal. За младите жени, които понякога не успяват да изтъкнат приноса си, това може да се окаже голямо предизвикателство.
Освен това съществува стереотипът, че младите жени не се нуждаят толкова от дадена работа, колкото някой друг, защото те не са толкова ценни за компанията или пък защото нямат семейство, което да издържат, казва Сима Либърман, HR консултант.
Младите жени са склонни просто да работят усилено и да не правят впечатление, но стратегическото мислене и отстояване на собственото мнение сега може да е по-важно за запазване на работното място. В тази връзка експертите предлагат няколко съвета, които може да са от полза за младите жени, които искат да останат на работното си място.
При настоящите условия компаниите имат повече работа, отколкото работници, които могат да я свършат, което дава възможност да се прояви инициатива за проекти или да се предложи помощ отвъд обичайните задължения. Тогава работодателите гледат на служителя като на ключов и крайно необходим кадър за компанията, показват се и лидерски качества. „Много по-лесно е да уволниш някого, когото не познаваш много добре,“ казва Либърман.
Либърман съветва да се възприема стратегически подход при избора на проекти и задачи. Например отзоваване на важни задачи, които могат да увеличат значението на служителя за компанията като създаване на корпоративен блог или привличане на нов клиент, а не само извършване на довършителни задачи, казва тя.
Избраният проект трябва да поставя служителя в постоянен контакт с ръководството от високо или средно ниво. Ако например се дава отчет за напредъка по проект веднъж на седмица, допълнителните усилия и резултати на служителя ще са видими.
Част от работата на даден служител е да показва на шефовете си колко ценен е за компанията. Много млади жени не изтъкват или омаловажават успехите си, докато мъжете смятат, че е съвсем естествено да привличат вниманието на хората към своите постижения, казва Уенди Алфъс-Ротмън, шеф на компанията Wenroth Consulting, специализирана в сферата на бизнес психологията. За разлика от тях жените по-често разчитат на това, че ако си вършат добре работата, останалите ще забележат, казва тя.
Започнете да мислите за работата си като достойно за изтъкване постижение, съветва Wall Street Journal. „Трябва да можете да маркетирате всяко нещо, което правите“, казва Либърман. Когато успешно завършите проект, изпратете резултатите от него на шефа си, като не забравите да споменете какво означават те за компанията: може ли да доведат до редуциране на разходите, ръст в продажбите или да допринесат за цялостната мисия на компанията.
Жените освен това по-рядко поемат рискове на работно място, казва Алфъс-Ротман, „но при такъв пазар трябва да сте способни да променяте целите си, да сте гъвкави и да поемате рискове с хъс“.
Обикновено когато жените са подложени на стрес, те споделят притесненията си с колеги, докато мъжете не говорят за тях, казва Либърман. Споделянето може да е добра стратегия за сближаване, но може да доведе и до нежелани резултати – да ви сметнат за несигурни и неспособни да помогнете на компанията в стресова ситуация. Освен това може да бъде счетено за признак на мързеливост, защото времето, прекарано в оплакване, намалява времето за работа, казва тя. По-добре е страховете да бъдат обсъждани с приятел или ментор извън компанията.
Позитивното отношение към работата ще ви открои на фона на оплакващите се служители, казва Алфъс-Ротман. „Мениджърите, които трябва да избират между двама компетентни служители, е по-вероятно да изберат този, който има по-добро отношение и по-добри социални умения“.
За да бъдете спокойни и информирани, бъдете проактивни и научете какво се случва във вашата компания и индустрията като цяло. Обърнете внимание на това, което би могло да повлияе на работата ви или индустрията в бъдеще, като участвате в професионални асоциации и браншови форуми и мрежи.
Обмислете възможността да се включите в образователен курс в областта, в която работите, не само за да покажете стойността, която създавате за компанията, но и да бъдете подготвени, в случай че наистина бъдете съкратени.