Някои експерти се опасяват, че съкращаването на разходите за качествена храна заради икономическата криза ще доведе до увеличаване на телесното тегло при американците.
Като довод професионалистите в областта на здравеопазването изтъкват редица проучвания, които доказват връзката между затлъстяването и нездравословните хранителни навици от една страна и ниските доходи от друга, пише Ройтерс.
Експертите се опасяват, че хората ще намалят разходите си за здравословна и относително скъпа храна като прясна риба, плодове, зеленчуци и пълнозърнести продукти за сметка на по-евтините продукти, богати на захар и мазнини.
„Положението ще се влошава“, казва Адам Древновски, експерт в сферата на храненето. „Наднорменото тегло е вреден резултат от затрудненията в икономиката.“
Негово проучване доказва и връзката между наднорменото тегло и дохода. То установява, че съществуват петкратни разлики в нивото на затлъстялост между различните региони – в регионите, където преобладават хората с ниски доходи по-често се наблюдават случаи на наднормено тегло за разлика от регионите, където хората са с по-висок финансов статус.
По думите му други проучвания сочат, че ръст от 10% в нивото на бедност се трансформира в 6% ръст на пълнолетните с наднормено тегло.
В САЩ случаите на диабет са се покачили с 90% през последното десетилетие, обусловени от високата степен на затлъстяване и заседналия начин на живот.
Девет от десет щата с най-много случаи на диабет са в южната част на страната – регион с високо ниво на бедност и големи разлики в доходите.
Америка е начело на световните класации по ниво на затлъстяване. По официални данни една трета от американците над 18-годишна възраст и 16% от децата в САЩ са с наднормено тегло.
Поводите за тревога се потвърждават от успеха на веригата McDonald's, която предлага евтино и богато на мазнини и калории меню. За третото тримесечие веригата е отчела по-висока от очакваната печалба и 7% скок в световните си продажби.
За разлика от нея други вериги, асоциирани със здравословни храни, като веригата магазини Whole Foods, са повлечени от забавянето на икономиката.
Преди кризата Whole Foods успешно е реализирала продажби на органични, натурални и деликатесни храни на подобаващо висока цена. Сега обаче клиентите й се пренасочват все по-често към магазините с евтини стоки. За третото тримесечие компанията е отчела 0,4% ръст в продажбите за разлика от 8,2% ръст за същия период на предходната година.
Според Древновски рискът от затлъстяване при пестене на средства може да бъде избегнат, като се консумират храни, на които основно се е разчитало по време на Голямата депресия. Те включват кайма от говеждо месо, боб, мляко, ядки, сирене, моркови, картофи, консервирани домати, супи и ориз. Той нарича това меню „диета за нова Депресия“.