Собственикът на лондонското летище Хийтроу British Airport Authority (BAA) ще трябва да продаде своите летищни бази в Гетуик и Станстед, обслужващи британската столица, и терминала си в Единбург, реши британската комисия за защита на конкуренцията, съобщи Bloomberg.
BAA, която е част от испанската Grupo Ferrovial, се опита да заобиколи предишните препоръки да продаде две свои летища в Лондон, като направи опит да намери купувач само за Гетуик. Това само по себе си няма да отговори на изискванията на авиокомпанииите и пътниците, заявиха днес от комисията.
Под общото управление на BAA на практика няма конкуренция, казва Кристофър Кларке, който ръководи антитръстовото разследване.
„Най-ефективният начин да се установи конкурентен пазар в югоизточната част на страната и непланинските части на Шотландия е да се постави изискване трите лондонски летища и двете основни летища в Шотландия да са с различни собственици“.
BAA обслужва 91% от пътниците в югоизточна Англия, където липсата на организация на пътническите потоци и хаосът при отварянето на петия терминал на Хийтроу накара законодателните органи и авиолиниите да настояват за раздробяване на компанията, управляваща летищата.
От комисията заявиха също, че планират да предложат мерки за стимулиране на инвестициите в лондонски летища и да изготвят предложения за нова система за регулиране.
Днешните предложения на комисията подлежат на обсъждане, след което комисията ще публикува своя окончателен доклад в края на февруари или началото на март.
BAA може да набере до 3 млрд. паунда от продажбата на Гетуик - второто най-натоварено летище в Лондон, смятат анализатори.
Основаната през 1965 г. BAA е собственик на пет от десетте най-натоварени летища във Великобритания.
През 2006 г. Ferrovial плати 10,1 млрд. паунда за BAA.