Публичният сектор и някои частни оператори в ЕС се задължават да вземат под внимание не само цената, но и енергийните аспекти и въздействието върху околната среда през целия жизнен цикъл на превозните средства, които те смятат да закупят. Това се предвижда в одобрена днес от Европейския парламент директива.
Целта на директивата е да се стимулира пазарът на екологични и енергийно ефективни превозни средства, което от своя страна да насърчи производителите да инвестират и доразвиват превозни средства с ниска консумация на енергия и малки емисии на СО2 и други замърсители.
По директивата беше постигнат компромис на първо четене между Съвета и Парламента, който депутатите приеха днес с 641 гласа „за“, 37 „против“ и 24 „въздържали се“, съобщиха от институцията. В компромиса не са включени всички поправки, внесени от Комисията по околна среда на ЕП, но най-важната от тях остава - директивата ще бъде задължителна, при все че се дава известна гъвкавост на държавите-членки при нейното прилагане.
Предложението за директива обхваща не само обществения сектор, но и частните предприятия, които са наети по договор да извършват транспортни услуги, включително и тези в областта на градския транспорт. Държавите членки могат да изключат от прилагането на директивата някои превозни средства със специално предназначение - линейки, превозни средства за транспорт на органи за трансплантация, пожарни коли.
Имайки предвид, че годишно в ЕС публичните власти закупуват над 110 000 пътнически коли, 110 000 леки товарни автомобили, 35 000 камиона и 17 000 автобуса, се очаква новата директива да гарантира достатъчно високо търсене на екологични и енергийно ефективни превозни средства, което да насърчи автомобилната индустрия да инвестира в подобни проекти.