Производителите на автомобили в Европа ще поискат от Европейската комисия заем от 40 млрд. евро за разработване на екосъобразни продукти, пише Financial Times.
Инициативата е провокирана от решението на САЩ да подкрепи местните си производители.
Производителите са на единно мнение, че трябва да бъде отправено искане към ЕК, казва Серджо Марчионе, изпълнителен директор на Fiat и президент на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Конгресът на САЩ вече одобри план за отпускане на заем от 25 млрд. долара за автомобилната индустрия с преференциални условия за General Motors, Ford и Chrysler с цел подпомагане на производството на икономични автомобили.
„Ние ще поставим на внимание на Европейската комисия подобна идея на тази в САЩ. 40 млрд. евро е добра цифра предвид по-големия обем на европейската индустрия. Нуждаем се от равни условия за конкуренция“, казва Марчионе.
Американският заем е предизвикал известно безпокойство сред германските производители като Volkswagen, които смятат, че това ще постави неамериканските производители в неравностойно положение. Според плана, който все още не е детайлизиран, на средства от заема ще имат право фабрики в САЩ на повече от 20 години, което изключва повечето от заводите, собственост на чужденци.
Другите европейски компании обаче, начело с Renault и Fiat, са подкрепили идеята за директно искане на помощ от ЕК и са надделели при срещата на ACEA.
Според Марчионе ограничаването на въглеродните емисии е твърде непосилна задача, за да се оказва подкрепа само в една част от света. „Трябва да походим към проблема с въглеродния диоксид като индустрия.“
Много участници в автомобилната индустрия смятат, че са в разгара на най-големия технологичен напредък от години с усилващото се внимание към алтернативи на двигатели с вътрешно горене.
Компаниите инвестират милиарди в разработването на продукти като електрически коли, хибридни модели, автомобили с водородно задвижване, но смятат, че трябва да се предприемат по-мащабни мерки, за да се постигнат целите за ограничаване на въглеродните емисии.