Продажбите на мобилни телефони в Западна Европа са паднали през първото тримесечие заради забавянето на икономиката, докато в страните с развиващи се икономики, най-вече в Азия и Африка, се отбелязва растеж, показват цитирани от Ройтерс данни на изследователската компания Gartner.
Регистрираният спад в Западна Европа, който е първи от 2001 г. насам (откогато се прави изследването), е от 16,4% на годишна база. В целия свят продажбите нарастват средно с 13,6% до 294,3 млн. апарата за тримесечието.
Основният печеливш от скока на пазара в световен мащаб е финландският гигант Nokia, чийто пазарен дял се увеличава до 39,1% за първото тримесечие спрямо 35,5% за съответния период на 2007 г. Обемът на продажбите на компанията е нараснал със 7,5 на сто за тримесечието, като се намеква за евентуално забавяне на дейността в Европа.
Южнокорейската компания Samsung държи 14,4% от световния пазар за първите три месеца на годината спрямо 10,2% за американската Motorola.
Най-засегната от спада в Европа е Sony Ericsson, която предлага на европейския пазар много модели във високия ценови клас. Пазарният дял на компанията се е понижил до 7,5 на сто.
Възползвайки се от тази слабост на японско-шведската група, LG Electronics завладява четвъртото място по продажби в сектора, като увеличава пазарния си дял до 8 на сто.
От Gartner очакват като цяло продажбите на мобилни телефони в света да се повишат с между 10 и 15% тази година заради силното търсене в страните с развиващи се икономики. Предишните прогнози на специалистите бяха за среден годишен ръст от 10%.