IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пет развенчани мита за щатския пазар на коли при цена $3 за галон бензин

Въпреки драматичните прогнози за спад на потреблението и замяна на моделите SUV със скутери голяма промяна на пазара няма

12:18 | 26.11.07 г.
Автор - снимка
Създател
Пет развенчани мита за щатския пазар на коли при цена $3 за галон бензин
Преди няколко години перспективата за бензин на цена 3 долара за галон изглеждаше като икономическа бомба и като заплаха за американския начин на живот. Производителите на коли смятаха, че цената от 3 долара ще бъде прагът, при който собствениците на автомобили ще се „разбунтуват“ и ще сменят високопроходими превозни средства за скутери.

Цената на бензина в момента в САЩ е около 3,10 долара за галон (3,8 л) – повече от два пъти повече, отколкото преди пет години. Въпреки че растящите цени се отразяват на част от населението, например на работниците с по-ниски доходи, които изминават големи разстояния до работата си, те всъщност имат изненадващо малък ефект върху колите, които хората купуват, и върху начина, по който карат.

Изданието U.S.News & World Report развенчава пет от драматичните сценарии, свързани с бензина на цена от 3 долара.

Първият от тях е, че американците ще зарежат големите коли. В действителност е момента има повече големи коли по пътищата, отколкото преди скока в цените на бензина. Те представляват 27,9 на сто от пазара, по данни на J. D. Power & Associates, спрямо 27,1 на сто през 2000 г., когато бензинът е струвал около 1,50 долара за галон. Много хора се нуждаят от големи коли, за да превозват децата си или различни машини, без значение колко струва бензинът, а за по-богатите шофьори просто няма значение цената.

Втори мит - скъпият бензин ще прекрати любовната афера на американците с високопроходимите превозни средства (SUV). Продажбите на средно големите модели SUV се понижават, но причината е най-вече, че те са заменени от комбинирани модели, които предлагат по-лесно управление и по-добър външен вид. От друга страна собствениците на големи модели SUV изглежда им остават непоколебимо верни, тъй като продажбите на модели като Cadillac Escalade, Hummer H2, Jeep Wrangler, и Mercedes GL са силни.

Очакваше се също така малките коли да променят пазара. Когато Toyota Yaris, Nissan Versa и Honda Fit попаднаха на щатския пазар се прогнозираше, че шокираните от цените на бензина шофьори в САЩ бързо ще предпочетат малките модели, популярни навсякъде другаде. Моделите от този ранг имаха известен успех, но много по-сериозна тенденция е процъфтяващият пазар за комбинирани модели като Honda CR-V, Nissan Rogue и Chevrolet HHR. Такива комбинирани модели представляват в момента 17 на сто от пазара спрямо едва 4 на сто през 2000 г. Купувачите ги харесват заради тяхната многостранност.

Прогнозите, че хибридните автомобили ще са навсякъде, също не се оправдаха – те все още представляват едва 2 на сто от пазара. Този дял има изгледи да расте стабилно, но експериментите на производителите с различни видове хибридни автомобили достигнаха известна граница на приемливост на потребителите. Продажбите на хибридната Honda Accord например бяха толкова слаби, че компанията спря производството – цените, започващи от около 30 хил. долара, бяха твърде крайни за прагматичните купувачи на Honda. Според скорошно проучване на J. D. Power интересът към хибридни автомобили е спаднал за първи път тази година вследствие на ревизиране в посока надолу на пътните разходи за повечето от моделите и на изтичането на срока на отстъпките от федералните данъци за някои модели.

Последният развенчан мит е, че потребителите ще бъдат силно шокирани от скъпия бензин. Очевидно имаше очевиден психологически ефект върху потребителите, когато цената на бензина започна за расте до 2 долара през 2004, достигайки 3 долара тази година. Това изглежда обаче бързо е преодоляно. Обяснението е следното: типичният шофьор на Cadillac Escalade, който гори средно един галон на 14 мили (22,5 км), харчи около 280 долара месечно за бензин при сегашните цени. Разходите му за бензин са нараснали с близо 150 долара от 2002 г. В същото време обаче доходите на населението са нараснали, а ипотеките, които са много по-голям месечен разход, са поевтинели за милиони жители на САЩ, които са взели ипотечен кредит или са го рефинансирали на ниски лихвени нива. И докато цените на бензина са се увеличавали с малко по-бързо темпо от това на инфлацията през последните 25 години, много други стоки като електроника, дрехи и дори коли поевтиняват.

Сега анализаторите се питат какво ще стане, когато бензинът достигне 4 долара. Отговорът може би е: нищо особено, смятат от U.S.News & World Report.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:55 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още