IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо социалните мрежи привличат инвеститорите?

Все повече анализатори започват да обсъждат евентуалните резултати от първични публични предлагания на сайтове като MySpace и Facebook

11:23 | 28.08.07 г.
Защо социалните мрежи привличат инвеститорите?
Уебсайтовете от типа социална мрежа пълнят медиите със заглавия през последните две години - от придобиването на MySpace от страна на News Corp. до скорошните покупки на Club Penguin и DowneLink.com от страна на Walt Disney Co. и Viacom Inc. съответно, пише Ройтерс.

Заради голямата активност много анализатори започват да обсъждат евентуалните резултати от първични публични предлагания на такива сайтове.

United Online Inc., доставчик на интернет и медийни услуги, наскоро регистрира за IPO подразделението си Classmates Media Corp., което управлява мрежата Classmates.com.

Според анализатори Classmates ще тества IPO водите за няколко други големи имена: Facebook, което се оформи като най-големия конкурент на MySpace, и по-бизнес ориентираният LinkedIn.

Освен това изпълнителният директор на британската социална мрежа Bebo.com определи като възможно IPO на компанията. Така постепенно потенциалът на този тип сайтове за публично предлагане започва да привлича вниманието на инвеститорите.

Същевременно предвид напрегнатия пазар на задлъжнялост в световен мащаб някои предполагат, че потокът първични предлагания може да се забави, защото инвеститорите биха се фокусирали върху консервативни и познати акции. Други посочват, че той няма никакво влияние върху пазара на IPO, който в момента просто е в традиционната си августовска ваканция.

Според наблюдатели все по-широка база инвеститори изглеждат готови да „прегърнат“ социалните мрежи предвид бързия ръст на сегмента и финансирането им от страна на рискови компании и богати индивиди.

Пресен пример са привлечените 40 млн. долара от страна на Ning - онлайн услуга, която позволява на потребителите да създадат своя социална мрежа „безплатно за секунди“, както се твърди в самия сайт.

Някои компании за социални мрежи вероятно ще се провалят при превръщането им в публични, коментира Коди Уилярд, мениджър на хедж фонд. Но все пак и Google се провали в САЩ при опита си да получи подкрепа за своята социална мрежа Orkut.

Естествено, най-много се говори за вероятно IPO за социалните мрежи с най-висока посещаемост.

Лидер засега е MySpace, който през юли има близо 61,3 млн. уникални посещения, сочат данни на Nielsen//NetRatings. Засега обаче мениджмънтът на News Corp. не показва интерес в отделянето на MySpace като отделна компания, въпреки че периодично анализаторите прогнозират, че това може да стане в опит да се слее MySpace с по-голяма интернет компания.

Facebook е на второ място с 19,5 млн. посещения, но се радва на годишен ръст от 129% (докато MySpace нараства с 33%). Classmates се нарежда на трето място с 12,7 млн. уникални посещения и LinkedIn е на осмо с 4 млн.

United Online наскоро предприе първите стъпки към превръщането на Classmates в публична компания, като подаде молба за регистрация в щатската Комисия по ценни книжа и борсови операции (SEC), в която обаче не се разкрива броят или цената на акциите, които ще се предложат на IPO-то.

Въпреки това компанията е заявила, че очаква да привлече най-много 125 млн. долара по първоначални изчисления. Тя купи сайта през 2004 г. за 100 млн .долара. Анализатори прогнозират 33% ръст на приходите на Classmates за фискалната 2007 година до 200 млн. долара. Същевременно обаче някои смяtат, че сайтът е перфектният „опитен балон“ за IPO на социална мрежа.

Заради нарастващите си показатели Facebook също привлича много внимание. Мнозина пазарни наблюдатели очакват до година-две сайтът да се насочи към IPO и изчисляват общата стойност на компанията на милиарди долари – доста над офертата от 1 млрд. долара, която се твърди, че основателят на проекта Марк Цикерберг е получил от Yahoo Inc. и е отхвърлил миналата година.

Източник от Wall Street предвижда, че ако компанията реши да направи IPO в един момент, инвеститорите ще проявят към него най-силен интерес. Анализатори обаче са на мнение, че Facebook скоро няма да прави IPO.

Изцяло български вариант на мрежа за социални контакти е Zip.bg, проект на Инвестор. БГ АД.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:00 | 23.08.22 г.
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още