IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Родословно дърво 2.0

Няколко сайта пренасят това старо хоби - генеалогията, в епохата на интернет

15:45 | 19.06.07 г.
Автор - снимка
Създател
Родословно дърво 2.0

Няколко сайта поемат нещата там, където големите сайтове за социални контакти се отказват - семейните връзки, пише BusinessWeek Online. Един от тях е Geni.com - там може да бъде създадено виртуално родословно дърво с имена, снимки, рождени дати и e-mail адреси на членовете на фамилията, разпределени в розови и сини кутии.

"Има мрежи за приятели като MySpace, както и професионални такива като LinkedIn. Но аз реших, че много липсват сайтове, които да помагат на хората да поддържат връзка със семейството си", пояснява Дейвид Сакс, бивш изпълнителен директор в PayPal, измислил Geni. От пускането на сайта през януари няколко стотици хиляди потребители са започнали да създават родословните си дървета, добавя той.

От друга страна, в милионите страници с профили, които тези потребители са създали, има "заразен" потенциал - всеки може да изпрати e-mail с покана на свои роднини да се присъединят към проекта, попълвайки профили на техни родители и прародители, на самите тях и на най-близките им хора.

Geni не е единственият сайт, който се наема да пренесе това старо хоби - генеалогията, в епохата на Web 2.0.

Ancestry.com - водещият сайт в тази ниша, както и други подобни предлагат създаването на общности, подобно на тези в MySpace и българските му аналози, така че роднините да могат заедно да създават родословните дървета, както и да споделят снимки, достъп до исторически семейни документи и да създават календари за рождени дни.

Обикновено по-младите членове на семейството откриват тези сайтове и подсказват за тях на по-възрастните. След това обаче по-възрастните са тези, които стават по-ревностни посетители: през април 65% от уникалните посещения в двата най-големи сайта за семейни контакти са били на възраст 45 или повече години, според Nielsen//NetRatings.

Тази по-възрастна аудитория, която се изплъзва като пазар на другите онлайн мрежи за социални контакти, е склонна да се множи в семейните уеб общности, както техните деца се тълпят в MySpace и Facebook. За разлика от "младежките" социални мрежи обаче, които имат относително статичен модел и се издържат от реклами, фокусираните към семейството сайтове имат най-различни подходи.

Желаещите да се поровят в семейната история онлайн в Ancestry.com например, който може да се похвали с над 2,5 млн. фамилни дървета, плащат абонамент. Сайтът е основната услуга на Generations Network - компания, която през 1998 г. пусна сайта MyFamily.com и софтуер за създаване на родословно дърво. Ancestry.com помага на потребителите да се "ровят" в статистически данни за населението, вестникарски изрезки, военни и други исторически документи, за да създадат интерактивна история на семейството си.

Създаването на родословно дърво на сайта, както и споделянето му с други хора, е безплатно, но потребителите плащат средно 155 долара годишен абонамент, ако искат да имат достъп до документи. Хората, които плащат абонамент, са се увеличили със 7,2% за последните 12 месеца до 777 хил. Според Nielsen//NetRatings обаче сайтът отбелязва спад в общия трафик - уникалните посещения са намалели със 17% до 3 млн. през април на годишна база. Т.е. Ancestry.com печели повече "семейни историци" за сметка на обикновените потребители.

За разлика от него Geni е безплатен и се издържа от реклама. Новосъздадената компания е събрала рисков капитал в размер на 11,5 млн. долара. Сайтът се опитва да увеличи своята "заразност", като включва опции като "семейни приятели".

Geni все още има минимален брой рекламодатели и не очаква печалба до следващата година. За заплащане на някои услуги може да се мисли обаче чак след увеличаване на потребителите и съответно - на рекламите, смята Сакс.

Увеличава се и един друг тип семейна социална мрежа - склад за ДНК тестове. Потребителите на услугата могат да си направят лабораторен ДНК тест, след което да проверят онлайн как генетичните им характеристики са се променили с времето, да проверят дали не са роднини на някоя историческа личност или дали не произхождат от някоя древна култура.

От компанията Genetrack Biolabs, която е стартирала сайта през ноември, разказват, че мъж, който е останал сирак като малък, е открил чрез сайта съвпадащ с неговия ДНК профил. Той се оказал на негов братовчед, който му помогнал да открие биологичния си баща.

Потребителите на услугата плащат между 119 и 318 долара за комплекта инструменти за теста и за членство, към което е включен и достъп до опции като създаване на родословно дърво и търсене по име. Досега в сайта са се регистрирали над 2 млн. потребители, заявяват от компанията.

Гиганти като Google също виждат потенциала в свързването на роднините - търсачката наскоро инвестира 3,9 млн. долара в 23andMe. Новата компания, създадена от съпругата на основателя на Google Сергей Брин - Ан Войжицки, планира да събира такса от 1 000 долара за разширен генетичен профил и възможност за намиране на изгубени роднини.

У нас за откриване на позабравени приятели или далечни роднини с успех може да се използва мрежата от социални контакти Zip.bg. В нея потребителите, от една страна, събират във виртуален визитник снимки и контакти на всички свои познати, а от друга – чрез тях и техните регистрирани познати могат да достигнат до хора, които са познавали преди или винаги са искали да познават.

Така на практика се осъществява теорията на американския психолог Стенли Милграм, според която всеки от нас може да достигне до определен човек, използвайки контактите на средно шестима души – първият е този, когото познаваме лично, останалите – негови приятели, роднини, техни близки и т.н. Или накратко – 2.0 в действие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още