IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Неясното бъдеще на Автоваз помрачава настроението на Путин

Държавната компания се нуждае от милиарди долари субсидии, за да възвърне поне донякъде силните си в миналото позиции

12:15 | 28.05.07 г.
Автор - снимка
Създател
Лада Приора. Снимка: Автоваз
Лада Приора. Снимка: Автоваз

Руският президент Владимир Путин трудно скрива лошото си настроение, когато става дума за Автоваз – най-голямата руска автомобилна компания (производител на Лада), която губи от конкурентоспособността си спрямо чуждите производители.

Поканен по-рано този месец да посети прочутия завод на фирмата в Толиати (Южна Русия), Путин гневно затварял вратите на колите, които разглеждал, под погледа на изнервеното ръководство на фабриката, коментира АФП.

„Не можем да бъдем конкурентоспособни без нови технологии. Имаме нужда от инвестиции“, е обяснил представител на Автоваз, показвайки със съкрушен вид графики със загубените пазарни дялове на компанията, завладени от чуждите марки, допълва агенцията.

Оглеждайки скептично изложените автомобили, Путин накрая се спрял пред един от тях и дал единствената си окуражителна оценка за деня с промърморените думи „Не е лошо“.

Любезното посрещане от страна на ръководството на завода се дължи до голяма степен на това, че в момента контролираната от държавата компания се нуждае от милиарди долари субсидии, за да възвърне поне донякъде силните си в миналото позиции. А това е истинско предизвикателство и предвид факта, че на Запад марката Лада не се ползва с особено добър имидж, като освен това все по-голям брой млади руски шофьори са далеч от идеята да карат този автомобил.

Пазарният дял на компанията в Русия е намалял от 38% за 2005 до 32% за миналата година, докато чуждестранните производители, най-вече Ford, Renault и Toyota, за първи път държат над половината от пазара. От Лада вече се отказват и много от тези, които досега са били привърженици на марката заради устойчивостта на колата при зимни условия, като предпочитат да я заменят с някоя от новите чужди марки.

Все пак финансовото състояние на Автоваз далеч не е критично. Нетната печалба на компанията за 2006 г. е нараснала със 79% на годишна база до 96,8 млн. долара, въпреки че дълговете към доставчиците й остават на сравнително високи нива.

Огромният завод на Автоваз, който се намира на площ от 600 хектара, започва производство на марката Жигули през 70-те години на миналия век. През 2001 г. в завода започва модернизация. Създаден е джойнт-венчър с General Motors за производство на Chevrolet-Niva, а наскоро бе сключено и споразумение за съвместен проект с австро-канадската компания Magna.

Жителите на Толиати обаче се опасяват, че търсенето на по-голяма ефективност на Автоваз може да подтикне компанията да се раздели с някои от второстепенните си активи, като например болниците или спортните комплекси в града. За Автоваз работят 108 хил. души от общо 730 хил. местно население, както и десетки хиляди жители на други райони посредством обширна мрежа от доставчици.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:08 | 31.08.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още