IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кои ще бъдат основните политики на Чешкото председателство на ЕС?

Прага поема руля на Съвета в момент на енергийна криза, в разгара на война и пред риск от икономическа катастрофа

16:26 | 28.06.22 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg</em></p>

Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg

Класифициране на неформалните работници

Платформите от споделената икономика вече са неразделна част от ежедневието на много хора. Статутът на куриерите и шофьорите обаче води до сериозна правна несигурност. Разграничението между вътрешна заетост и договори за самостоятелна заетост е от решаващо значение, което може да повлияе на възнаграждението, работното време и гъвкавостта на работниците, както и на бизнес модела на платформите.

През декември ЕС представи директива, за да хармонизира начина, по който страните третират работниците на платформите. Това потенциално може да прекласифицира 4,1 милиона от тях. Въвеждат се критерии за определяне на това дали дадено лице може да бъде преквалифицирано като служител/работник с вътрешна заетост, например контрол на платформата върху работното време на работника или външния вид по време на работа. В момента се работи по законодателство, което може да не се хареса на някои страни членки, направили опит да решат проблема сами.

Испания беше пионер миналата година с прекласифицирането на куриерите за доставка. Белгия също въведе законодателни промени и вече прилага някои от принципите на ЕС. Франция, от друга страна, се опита да постигне компромиси, като използва система за социален диалог с избрани представители на работниците.

Законодателите в Парламента и Съвета ще трябва да водят трудни преговори по темата тази есен, особено дали ЕС не превишава своите компетенции – нещо, за което Швеция вече предупреди тази година. Обхватът на прекласификацията ще продължи да води до разногласия по политически и национални линии, но има широка подкрепа за преразглеждане на защитата на работниците, което прави постигането на компромис осъществимо.

Първите правила за изкуствения интелект в света

В надпреварата за овладяване на важната технология ЕС може да стане първи в света с глобални стандарти за регулиране на изкуствения интелект. Предложеният през 2021 г. европейският правилник би могъл да обуздае лицевото разпознаване, социалното оценяване и алгоритмите за определяне на социалните придобивки и наемането на работа.

Big Tech харчи огромни суми, за да се превърне в лидер в сферата на изкуствения интелект. Правителствата също увеличават използването на алгоритми, за да вземат решения относно имиграцията, правосъдието и правоприлагането.

Новите правила биха могли да защитят по-добре гражданите от непроверени технологии. ЕП се опитва да увеличи задълженията на правителствата и компаниите с изкуствен интелект, за да гарантира по-голям човешки надзор върху рисковия изкуствен интелект, вкл. в здравеопазването и изборите. Парламентът иска и забрана на противоречиви алгоритми, използвани за прогнозиране на престъпления.

Законодателите трябва да вземат решение за окончателния вариант на законопроекта през есента. Чешкото председателство има големи амбиции и ще се стреми да обедини страните от ЕС около една обща позиция след повече от година преговори.

Държавите от ЕС още не са се спрели на дефиниция за това какво е изкуствен интелект, кои приложения на изкуствения интелект да бъдат забранени и как ще се съблюдават правилата. Междувременно се очакват още противоречиви битки, тъй като редица евродепутати се стремят към пълна забрана на лицевото разпознаване.

Забрана на двигателите с вътрешно горене

Чешкото председателство ще трябва да започне процес по преразглеждане на законодателството за стандартите за емисиите въглероден диоксид на превозните средства. Законът установява мандат за нулеви емисии от 2035 г., като ефективно насочва автомобилната индустрия да произвежда само напълно електрически модели след тази дата. Целта е до 2050 г. страните от ЕС да премахнат замърсяващите автомобили от пътищата си, или с други думи – край на двигателя с вътрешно горене.

Законодателството е критична част от пакета от мерки за смекчаване на изменението на климата. Европейският парламент вече подкрепи плана за 2035 г. Остава Съветът да го одобри.

Най-важното е, че Германия подкрепя плана. Чехия обаче, голяма страна производител на автомобили, е против определянето на дата за поетапно премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене сега. Въпросът е дали френското председателство, друг скептик за срока до 2035 г., може да събере достатъчно подкрепа, за да промени проекта в оставащите дни до края на юни. В противен случай Прага ще води тристранни преговори с всички институции, които вече са съгласни с този срок.

Последна актуализация: 16:25 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още