Последствията за световната авиационна индустрия от руската инвазия в Украйна се разпространяват отвъд затварянето на въздушното пространство над зоната на конфликта. Авиокомпании, лизингодатели и производители са изправени пред нарастващ риск да правят бизнес с Русия.
Летището в Анкоридж в Аляска, популярен център за зареждане с гориво за полети на дълги разстояния, когато западните авиокомпании не са имали достъп до руското въздушно пространство по време на Студената война, съобщава, че превозвачите са започнали да правят запитвания за капацитет в случай, че маршрутите над Русия бъдат засегнати от кризата в Украйна, предава Ройтерс.
Japan Airlines отмени своя полет до Москва в четвъртък вечер заради Japan Airlines отмени своя полет до Москва в четвъртък вечер, а Великобритания затвори въздушното си пространство за руски авиокомпании, включително „Аерофлот".
Въздушното пространство в Украйна, Молдова, части от Беларус и в Южна Русия близо до границата с Украйна беше затворено, когато инвазията започна в четвъртък. Това ограничи опциите за маршрути на авиокомпаниите.
Emirates заяви, че е направила промени в маршрута до Стокхолм, Москва, Санкт Петербург и някои полети до САЩ, което е удължило полетите.
OPSGROUP, кооператив в авиационната индустрия, който публикува информация за рисковете при полети, казва, че всеки самолет, който пътува през руското въздушно пространство, трябва да има планове за извънредни ситуации и затваряне на въздушното пространство поради рискове или санкции.
„Едва ли Русия ще въведе собствени санкции и забрани за ползване на въздушното пространство, тъй като не би искала „Аерофлот" да получи реципрочни забрани“, казва OPSGROUP. „Те обаче може да реагират в отговор на санкции от други държави“, допълва организацията.
Авиационният орган на Русия заяви, че си запазва правото да отговори на британската забрана за полети с подобни мерки, предаде агенция ТАСС в петък.
Уебсайтът за проследяване на полети FlightRadar24 казва, че полетите на British Airways и Virgin Atlantic от Индия и Пакистан до Лондон, които обикновено летят над Русия, сега следват южен маршрут, който избягва руското въздушно пространство.
Управителният съвет на Международната организация за гражданска авиация (ICAO), орган на ООН, ще обсъди конфликта в Украйна на среща в петък, обяви говорител на органа.
Авиокомпаниите са засегнати и заради поскъпването на петрола до над 105 долара за барел за първи път от 2014 г. в резултат на конфликта. Това повишава оперативните разходи в момент, когато търсенето на пътувания остава ниско заради пандемията.
Анализаторите на Jefferies казват, че европейските авиокомпании също вероятно ще понесат дългосрочен удар на търсенето в светлината на конфликта. Очаква се пътуванията от Европейския съюз до Украйна и Русия да намалеят, като анализаторите припомнят, че за период от 2 години след анексирането на Крим от Русия през 2014 г. пътуванията са спаднали с 27%.
Авиоиндустрията се опасява и от въздействието върху сделките с руски компании. Санкциите могат да нарушат плащанията към лизинговите фирми и да засегнат доставките на части за самолети. Руските компании имат в експлоатация 980 пътнически самолета, от които 777 са на лизинг, според анализатори на Cirium. От тях две трети, или 515 самолета, с приблизителна пазарна стойност от около 10 млрд. долара, са наети от чуждестранни фирми.
Вътрешният пазар на Русия е сред най-добре представящите се в световен мащаб по време на пандемията, като капацитетът е спаднал само със 7,5% тази седмица в сравнение със същата седмица на 2020 г., според компанията за туристически данни OAG.
Администрацията на Байдън обяви големи ограничения за износ срещу Русия в четвъртък, като затрудни достъпа до стоки, включително части за самолети. Мерките обхващат и технологии за безопасност на полетите.