Вторият по големина европейски автомобилопроизводител – френската компания PSA Peugeot Citroen, отчете спад на оперативната си печалба за изминалата година в резултата на понижени продажби на моделите 206 и Picasso. От компанията отчетоха печалба преди лихви и данъци в размер на 1.94 млрд. евро, която съставлява 3.4% от продажбите, на фона на 4.5% през предходната 2004 година.
Средните очаквания на анализаторите бяха за оперативна печалба в размер на 2.1 млрд. евро и маржин на печалбата от 3.7%.
Продажбите на автомобилопроизводителя през четвъртото тримесечие на миналата година са се понижили с 5.5% до 597 500 автомобила на фона на спада в продажбите в Европа от едва 2.9%.
Общите продажби за цялата 2005 година са се повишили минимално с 0.4% до 3.39 млн. броя. За сравнение, през 2004 година продажбите на компанията регистрираха ръст от 2.7% на годишна база.
Продажбите на компанията в Европа са се понижили с 2.7% за цялата година до 2.36 млн. броя, докато продажбите извън Стария континент бележат ръст с 8.4% до 1.03 млн. броя.
За сравнение, продажбите на втория по големина френски производител - Renault SA, са нараснали с 1.7% през изминалата година до 2.53 млн., а тези на най-големия европейски производител на автомобили - Volkswagen AG, са с 3.2% по-големи до 5.24 млн. броя.
За по-лошите резултати на PSA Peugeot Citroen са допринесли спадът в продажбите на минивана Picasso, които са се понижили до 185 000 от 220 000 през 2004 година, докато тези на модела 206 са намалели до 673 000 през 2005 година от 800 000 през 2004 година.
Спад са отбелязали и продажбите на модела 307, като европейските потребители са се пренасочили към модели като Golf на Volkswagen и Kalos на Chevrolet.
След разочароващите резултати акциите на френската компания регистрираха спад от 2.44 евро, или 4.8%, до ниво от 48.51 евро за брой, което е най-голямото им дневно понижение от 28 октомври.
Изпълнителният директор на компанията заяви, че възлага големи надежди на пазарите в Южна Америка, Източна Европа и Китай, които да съживят ръста през тази година. Продажбите на компанията в Южна Америка са се повишили с 27% до 182 000 броя, а тези в Китай с 57% до 89 700 през изминалата 2005 година.
Допълнително надежда се възлага и на излизащия на пазара през април нов модел на компанията 207.