Белгия възнамерява да предложи данък върху полетите в ЕС. „Можете да продължите да използвате самолета, но ще платите много повече за него", заяви валонският министър на околната среда Жан-Люк Крюке в събота в свое интервю за белгийския телевизионен канал RTBF.
Белгийците възнамеряват да дискутират новия данък за авиацията на 5 март на среща на министрите на околната среда на ЕС. Причината - борбата срещу глобалното затопляне.
Сега Крюке критикува, че в момента няма данък върху керосина и самолетните билети.
Подобни идеи се чуват и от други страни. Холандия вече излезе с подобна идея на срещата на финансовите министри на ЕС на 12 февруари.
Германската федерална агенция по околна среда отдавна призовава за премахване на данъчните привилегии за въздушния трафик. Тя критикува освобождаването на керосина от енергийния данък и премахването на ДДС на международните полети.
Делът на общия въздушен трафик в глобалните емисии на въглероден диоксид в момента е около 2,7%. Въпреки това двигателите отделят и други емисии, като азотен оксид и прахови частици. Образуването на кондензионни линии и промените в персестите облаци допълнително допринасят за затоплянето. Ето защо експертите оценяват дела на авиацията в изменението на климата на около пет процента.
Полетите са екологично замърсяващ транспорт, твърди валонският министър на околната среда Жан-Люк Крюке. Затова „съвестта“ на потребителите трябва да се събуди чрез бъркане в „кесията им“.
В писмо до 27-те страни партньори в ЕС, с което разполага информационната агенция AFP, Белгия посочва, че по-екологосъобразните транспортни средства, като например железниците, в момента се облагат по-силно от въздушния транспорт. Ето защо Белгия призовава за по-справедливо данъчно облагане. Аплодисменти за белгийската инициатива идват поне засега от Холандия.