Производството на автомобили във Великобритания е намаляло с 9 процента миналата година, което е най-големия спад от рецесията 2008-2009 година, а инвестициите са се свили почти наполовина заради страховете около Brexit. Това съобщи днес Асоциацията на производителите и търговците на автомобили (SMMT), цитирана от Bloomberg.
Процъфтяващият някога автомобилен сектор, в който работят около 850 000 души във Великобритания и е представян от политиците като рядък успех в промишлеността, отчита спад на продажбите, разходите на компаниите и производството след 2016 година, когато се проведе референдумът за Brexit.
Обемите са засегнати и от мерките срещу дизела, по-строгите изисквания за отделяните вредни газове и забавянето на растежа на Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, отбелязва асоциацията.
„Инвестициите в автомобилостроенето са циклични, но има и основни инвестиции, които производителите трябва да направят, за да запазят производителността, за да останат конкурентоспособни. Много от тях са задържани”, заяви главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоус.
Разходите спаднаха под 1 млрд. паунда за първи път от 2012 г., когато SMMT започна да съставя статистически данни за инвестициите, пояснява мениджърът.
Падат и продажбите. Броят на продадените във Великобритания автомобили е намалял с 16%, изострян от несигурността относно правителствената политика по отношение на данъчното облагане на дизеловите модели.
Производството на автомобили във Великобритания отчита най-голям спад от срива с близо една трета през 2009 година след финансовата криза. Инвестициите са намалели до 589 милиона британски лири (770 милиона долара), което е най-ниското равнище, откакто асоциацията започва да обработва този тип данни през 2012 година.
Очакванията са, че производството ще спадне с още 3 процента тази година, ако Великобритания излезе от ЕС със споразумение и преходен период.
Планира се Великобритания, петата по големина икономика в света, да излезе от ЕС на 29 март. Засега обаче няма изгледи за споразумение с блока.
Междувременно хиляди британски компании разработват планове за хаотичен Brexit, съобщи британската търговска камара пред The Guardian. Много от тях обмислят преместването на работни места зад граница, а досега оповестените планове са само "върхът на айсберга".
преди 5 години при едно евентуално обезценяване на паунда (неизбежно при твърд Брекзит), автомобилите ще си станат пак конкурентоспособни (за износ в Индия и Пакистан) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години не ги мисли въобще.....глобализацията е на такова ниво във всичко ,че бълха ги ухапала......цялата история по медиите ми напомня "проблем 2000" и дигиталният апокалипсис отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Най-добрият вариант е твърд брекзит без сделка, при който Великобритания ще направи неоценима услуга на ЕС.Е, за тях няма да е добре, но сами се нaxeндpиxа така. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Няма проблеми, места за берачи на ягоди има доволно. ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар