Продажбите на автомобили в световен мащаб през 2017 г. за първи път са преминали прага от 90 млн. бройки – индикатор, че търсенето на конвенционални превозни средства остава силно. Това става ясно от предварителни данни на сайта WardsAuto.com, цитирани от Wall Street Journal.
Ръстът се дължи отчасти на възстановяването на някои от развиващите се пазари, като тези в Бразилия и Русия, както и на силното представяне в Западна Европа. Но основен двигател на продажбите са азиатските потребители. Четвърт от колите, продадени миналата година, са отишли у китайски купувачи – значителен ръст в сравнение с 15% преди десетилетие.
„Китай все още е силен пазар и все още е нарастващ пазар“, посочва Дейв Зоя от WardsAuto.com, според когото скоро растежът ще идва не само от увеличено търсене в основните градове, но и във второ- и третостепенните населени места.
Най-доходоносен за производителите на превозни средства остава пазарът в Северна Америка въпреки забавянето на продажбите след години на силна инерция. Анализаторите очакват продажбите в САЩ за 2017 г. да са малко под рекордните през 2016 г., готвейки се за намаляване на продукцията през първото тримесечие на годината.
В същото време търсенето в световен мащаб остава засилено. Според WardsAuto.com продажбите на превозни средства нарастват със средно годишно темпо от 4,1% от 2009 г. Това е повече от ръста на населението, което се е увеличило с 1,2% годишно през същия период. Общият брой автомобили в употреба за първи път премина прага от 1 млрд. през 2009 г., като оттогава досега се е увеличил с още една трета.
Разрастването на автомобилната индустрия представлява предизвикателство за регулаторните власти, които изпитват трудности в това да направят задръстените магистрали по-безопасни и чисти, посочва Wall Street Journal.
В световен мащаб всяка година по пътищата загиват над 1,25 млн. души, като основна причина за това са катастрофите, показват данни на Световната здравна организация (СЗО). Над 90% от смъртните случаи са в държави с ниски и средни доходи, където по-усъвършенстваните предпазни средства не са така разпространени.
В същото време властите на много места по света се опитват да дадат тласък на продажбите на електрически автомобили като алтернатива на конвенционалните превозни средства. Правителствата в Китай и САЩ – двата най-големи автомобилни пазара, предприеха стъпки към облекчаването на данъчната тежест върху електрическите коли, които към момента представляват по-малко от 1% от световното производство и продажби по данни на IHS Markit. В същото време властите в някои европейски градове и държави вече дадоха заявка, че се надяват в следващите години да прекратят продажбата на автомобили с конвенционални двигатели с вътрешно горене.
Въпреки това рязък ръст в търсенето на електрически превозни средства ще има най-рано след пет години заради притесненията на потребителите за батериите на подобни автомобили и тяхната цена, смята Дейв Зоя.