Автономният транспорт е една от технологиите, които през следващите десетилетия ще промени ежедневието ни и ще има сериозни последствия върху глобалната икономика. Тестовете през последните години показаха, че сигурността е на изключително високо ниво. Оценките сочат, че те биха премахнали 90% от катастрофите, като за САЩ това означава също така и 190 млрд. долара по-малко щети и разходи годишно, включително за лечение на пострадалите.
Транспортните компании ще намалят разходите си за шофьори, а трафикът ще стане много по-ефективен, когато се автоматизира. Към тази технология трябва да прибавим и навлизането на електрическите автомобили, които заменят конвенционалните бензинови и дизелови двигатели. Това пише в свой анализ за инвестиционните възможности, които дава автомобилният сектор, Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант на Елана Трейдинг.
Автомобилите утре
Бъдещето на автомобилите и камионите изглежда по този начин:
Разрешаване на автономно управление на автомобилите и камионите извън градовете, и човешки контрол в градовете
Масово увеличение на производството на електрически автомобили с автономно управление и разрастване на инвестициите в поддържащата инфраструктура
Забрана за използване в градовете на автомобилите, които не са изцяло с електрическо захранване и нямат автономно управление
Пренаселените градове и високите екологични норми ще извадят от употреба транспортните средства, такива каквито ги познаваме днес. Този процес ще продължи няколко десетилетия, но вероятно е доста по-близо, отколкото повечето хора си представят. Същото се отнася и за инвестициите, които са свързани с автоматизацията и използването само на електрически двигатели.
Финансовите ефекти ще са толкова големи, че събитията ще се развият много по-бързо от очакванията и затова си струва да се помисли за инвестиция – да се включат някои подобни компании в дългосрочен инвестиционен портфейл.
Американските примери
В САЩ предстои да бъде приет закон, който да позволи продажбата и използването на 25 хил. автономни превозни средства. Той среща подкрепата на двете партии в страната, като в рамките на три години ще се увеличи броят на автономните коли до 100 хил. без да е необходимо да се въвеждат допълнителни мерки за сигурност. Повечето от тях ще бъдат камиони, които ще се движат между градовете 24 часа в денонощието. Печалбите от изключването на шофьорските заплати в разходната част на транспортните компании ще бъдат много по-големи от инвестициите в оборудването. Втората компонента – електрическото задвижване, също се развива паралелно.
Например, новият електрически камион на щатската компания Cummins беше представен преди Tesla да покаже своята концепция по-късно през този месец.
Cummins е производител на двигатели и генератори с годишен оборот над 19 млрд. долара. Компанията е разработила по-лека и компактна батерия, която позволява да се транспортира 20 тона товар на над 150 километра. Допълнителна възможност за тройно увеличение на разстоянието е чрез добавяне на дизелов генератор. Този модел все още не е предвиден за автономно движение, но вероятно много лесно може да бъде адаптиран и в това.
Alphabet чрез дъщерната си компания Waymo разработва технологията за автономно движение и я тества вече пет милиона километра от 2009 г. досега. Приходите и печалбите от нея ще дойдат вероятно след 2020 г. и ще растат експоненциално, докато всички автомобили вече са електрически и с автономно управление. Този сектор ще включва много технологични компании, които разработват софтуер, както за самото управление, така и за системите за мониторинг на средата и сензорите, за връзка между автомобилите и средата, за транспортни услуги и т.н. В някои от тези ниши все още може да има пространство за малки и иновативни компании, които да се разраснат много бързо с нов продукт или технологично решение.
Големите играчи обаче ще определят инфраструктурата в технологията. Intel, например, купи за 15,3 млрд. долара израелската компания Mobileye, която разработва системите от сензори за визуално разпознаване и предотвратяване на произшествия. Още преди придобиването ѝ, Intel и Mobileye обявиха, че се кооперират с BMW за тест на технологията през втората половина на годината. Тези компании планират да разработят автомобил с автономно управление за масова продажба през 2021 г.
Каква е ролята на традиционните производители на автомобили
Големите компании постепенно се преориентират към новите продукти. Те не принуждават клиентите си да купуват нови електрически автомобили, за които още няма изградена инфраструктура и засега добавят сензорите за предотвратяване на произшествия само като екстри към новите си модели. Инвестициите в електрически автомобили обаче растат все повече, за да се покриват стриктните правила за вредни емисии. Столицата на Китай, например, е пословична с високото замърсяване и е пазар с потенциал за огромни продажби на малки електрически автомобили. Това ще извади електрическите автомобили от сегмента на по-скъпите и бутикови модели, които са конкурентни само благодарение на държавните субсидии.
Двете технологии – електрическото задвижване и автономното управление, ще навлязат по-осезаемо на пазара през 2020 г. Първи ще бъдат камионите без шофьор, защото транспортните фирми ще инвестират в по-малко разходи. Същото се отнася и за използването на батериите.
Покачването на цената на горивата през следващите 5-10 години ще ускори въвеждането им. Най-големите играчи са Alphabet и Intel, когато става дума за автоматизацията на управлението. Компании като Tesla и Cummins, които разработват камиони на батерии, ще са първите с печалби от електрическото задвижване. BMW и Daimler също експериментират с камиони изцяло на батерии. По-малките компании носят потенциала за по-силен растеж на приходите и оттам на по-голямо поскъпване на акциите им.
Производителите имат място в портфейлите с висок рисков профил и хоризонт от поне пет години. Транспортните и спедиторски компании обаче може да се окажат най-големите печеливши от използването на автономни камиони с електрически двигатели.