IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Музикалният албум изчезва, пометен от дигиталната ера

16:19 | 05.12.03 г.
Автор - снимка
Създател
Музикалният албум изчезва, пометен от дигиталната ера
Албумът, доминиращата форма в музикалната индустрия през последните 40 години, е на път да изчезне заради напредъка на технологиите.

Дигиталната ера, която позволи свалянето на песни от интернет, заплашва да унищожи издаването на албуми на дискове, касети или на старомодния винил.

Не става въпрос за сменяне на материалната технология, както беше при замяната на винила от касетите и на касетите от компакт дисковете. Проблемът е чисто концептуален – предлагането на песни в албум, тоест в пакет, е обречено на изчезване, коментира USA Today.

“Цялата игра се променя”, казва Роб Томас от рок-групата Matchbox Twenty. "Мога да преживея факта, че се продават по-малко албуми и се правят по-малко пари, но вече никой не се интересува от цели албуми - всички слушат сингли”, казва Томас.

Ситуацията поражда различни реакции сред музикалната индустрия. Звукозаписните компании са паникьосани от радикалната промяна. Музикантите пък са на различни полюси – някой са ентусиазирани, други са шокирани.

“Изчезването на албумите като цяло ще е тъжно, но нищо не може да се напрви срещу еволюцията и вкусовете на хората”, казва Аланис Морисет, която през 1995 г. продаде рекордните 25 млн. копия от своя албум “Jagged little pill”.

“Смятам, че албумът издава творческата ориентация и на изпълнителя, той носи цялостен смисъл и всяка песен вътре е част от цялата идея на албума”, казва рок певицата. “Еволюцията на начина, по който хората приемат музиката, обаче ме впечатлява и зарежда с творческа енергия, добавя звездата.

Звукозаписната индустрия печелеше по 14.6 млрд. долара годишно и имаше ръст от над 6% на година преди да се появи Napster през 1999 г. След като хората започнаха масово да теглят безплатно песни онлайн, продажбите на албуми намаляха до 12.6 млрд. тази година, което е спад с 5.2% спрямо 2002 г.

След закриването на Napster в момента 273 милиона потребители теглят музика онлайн от Kazaa, като на седмица се свялят по повече от 2.7 милиона песни.

Звукозаписната индустрия обаче вече се изправя на крака. Apple стартира iTunes – платения магазин за сваляне на музика онлайн. Услугата спечели огромна популярност. В основата й обаче изобщо не стои концепцията за албума. Потребителите си свалят каквито песни пожелаят и правят компилации по свой собствен вкус.

Всички големи IT компании последваха примера на Apple и отварят свои музикални магазини за платено теглене на музка през мрежата. Играта водят новият Napster, Microsoft, Sony, Universal. Миналата седмица и Hewlett Packard обявиха, че започват такава услуга през 2004 г.

Очакванията са платените сваляния да стигнат 80 млн. долара тази година. За 2004 г. се предвижда повече от 10-кратен ръст до 1.1 млрд. долара, а през 2008 г. – приходи от 3.2 млрд. долара.

Промяната засяга и музикантите. Освен че трябва да бълват нон стоп продукция, те ще избират нови начини за промоции и привличане на вниманието, за да продават песните си.

Освен старата максима, че сексът продава, е нужна и нова стратегия. Комбинация между кино и музика е печеливш ход, от който най-добре се възползва Дженифър Лопез. И този начин на действие обаче започва да остарява.

Материалното момиче Мадона пак изпревари конкуренцията. Поп-иконата, която е начело на вълната вече 20 години, комбинира песни със скандали. Сега обаче звездата се бори за непрекъсато медийно присъствие което да я остави под прожекторите.

Музикални комбинации с по-младата колежка Бритни Спиърс, с хип хоп звездата и най-добрия продуцент на черна музика в света в момента Миси Елиът избутаха Мадона отново на върха. Звездата започна и мащабна рекламна компания за облеклата Gap (заедно с Миси Елиът). Това е първата мащабна реклама за Мадона след скандала с Pepsi през 1989 г., когато тя прибра 5 млн. долара, а рекламата бе спряна заради скандални намеци и поведение. Това не е всичко, госпожа Ричи започна да издава и книжки с приказки и едновременно се бори за оцеляването на своя лейбъл Маверик, за който записват Аланис Морисет и новото тийн откритие Мишел Бранч.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:07 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още