Някога пазарна капитализация над 1 млрд. долара бе цел, която само някои дръзки старт-ъпи си поставяха. Още по-малко бяха тези, които успяваха да я постигнат. Сега все повече млади компании успяват да постигнат тази цел и събраните от The Wall Street Journal данни го илюстрират перфектно.
Според данните в момента има поне 73 частни венчър компании, които са оценени на над 1 млрд. долара. Това ниво е над два пъти повече от върха при дотком бума в началото на хилядолетието, дори и когато се вземе предвид натрупалата се инфлация.
Само през 2014 г. 48 компании са били приети в елитния клуб, а 16 бивши членове (например Beats Electroics и GoPro) са го напуснали като са станали публични или са били придобити.
Оценките на някои от тези компании биха били немислими преди няколко години. Китайският производител на смартфони Xiaomi и апликацията за споделено пътуване Uber се оценяват на над 40 млрд. долара. Те задминават по капитализация много публични компании, които съществуват от десетилетия.
Нещо повече, броят на старт-ъпите на стойност над 10 млрд. долара или повече се е удвоил през миналата година. Причина за това е намалялата нужда компаниите да стават публични. Това от своя страна е предизвикано от изобилието от капитал за венчъри, донякъде подпомогнат от програмите за количествени улеснения в САЩ, Япония, а скоро и в еврозоната.
Графиката показва броят на компаниите, достигнали пазарна оценка над 1 млр. долара по месеци:
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.