IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европейският енергиен съюз е сред приоритетите на Юнкер

Номинираният за председател на ЕК предлага да се сложи пауза на разширяването на ЕС, за да се интегрират приетите след 2004 г. нови членки

08:17 | 01.07.14 г.
Автор - снимка
Редактор
Европейският енергиен съюз е сред приоритетите на Юнкер

Той обаче поема ангажимент да не жертва „стандартите на Европа в областта на безопасността, здравеопазването, социалната защита и защитата на данните  пред олтара на свободната търговия“.  „Безопасността на храната, която ядем, и защитата на личните данни на европейците за мен като Председател на Европейската комисия ще бъдат позиции, които  не подлежат на преговори“, подчертава той.

Що се отнася до промените в паричния съюз, Жан-Клод Юнкер очертава три основни посоки на реформи. Първата е възвръщане на равновесието в отношенията между политиците на изборни длъжности и Европейската централна банка в ежедневното управление на еврозоната.

„Възхищавам се на това, което Марио Драги направи, за да спаси еврото. Все пак той трябваше да го върши в една извънредна ситуация. Европейската централна банка нито иска, нито може да управлява Еврозоната. Еврозоната трябва да бъде управлявана от Комисията и от Еврогрупата, която по мое мнение трябва да бъде ръководена от председател на пълно работно време. Отговорността на Еврогрупата включва въпроси, свързани с валутния курс. Ние не бива да забравяме това в случай, че обменният курс на еврото продължи нагоре и се превърне в проблем за растежа“, подчертава Юнкер.

Вторият момент е свързан с подкрепата за стабилността на страните от еврозоната, изпаднали в затруднение. „Предлагам в бъдеще всяка подкрепа и програма за реформи да преминава не само през оценка на фискалната устойчивост, но същевременно и през оценка на социалното въздействие. Социалните последици от структурните реформи е необходимо да бъдат обсъдени публично“, посочва Юнкер.

Третата посока е свързана с укрепването на единното външно присъствие на паричния съюз. „Предложение за съвместно представителство на Еврозоната в Международния валутен фонд вече бе направено от Комисията през 1998 г. – но не беше доведено до край. Днес Договорът ни дава възможност за приемането на такова предложение с квалифицирано мнозинство от страните в еврозоната, а не с единодушие, както беше досега. Смятам, че е крайно време да придвижим това предложение и да засилим гласа на Еврозоната в МВФ“, предлага Юнкер.

Той обещава да даде отговор и на британския въпрос. „Няма разумен политик, който да пренебрегне факта, че през следващите пет години ще трябва да се намерят решения за политическите притеснения на Обединеното кралство. Трябва да направим това, ако искаме да запазим Обединеното кралство в рамките на Европейския съюз“, посочва той и допълва, че ще работи за постигането на „справедливо споразумение с Великобритания“.

„Обединеното кралство ще трябва да осъзнае, че в Еврозоната ние се нуждаем от повече Европа, а не от по-малко. От друга страна, останалите страни от ЕС ще трябва да приемат, че Обединеното кралство никога няма да участва в еврото, дори да съжаляваме за това. Трябва да приемем, че Обединеното кралство няма да стане част от Шенгенското пространство. Аз също съм готов да приема, че Обединеното кралство ще остане извън новите институции на ЕС, като например Европейската прокуратура, която ще има задачата да засили борбата срещу измамите в ЕС, но беше безусловно отхвърлена от Камарата на общините и Камарата на лордовете“, подчертава Жан-Клод Юнкер в програмата си.

Що се отнася до имиграцията, номинираният за председател на ЕК настоява незабавно да бъде внедрена Общата европейска система за даване на убежище, приета през юни миналата година. „Няма идеални правила и новите също са резултат на компромис. Те обаче имат потенциала веднъж завинаги да сложат край на „туризма за търсене на убежище“. В днешно време един и същи кандидат за убежище има 70-75% шанс да го получи в една държава от ЕС и по-малко от 1% в друга, при това на същото основание. Ясно е при това положение накъде ще се насочат най-напред търсещите убежище, но това определено не е убедителен критерий за разпределянето на отговорността между държавите-членки на ЕС“, посочва той.

Последна актуализация: 09:41 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още