Когато на пръв поглед предотвратими бедствия ударят производствените мощности на международните компании в развиващите се пазари, много компании, занимаващи се с търговията на дребно като Wal-Mart Stores, реагират по един и същ начин: или изтеглят поръчките си от съответните страни или заплашват да закрият онези производства на съответните държави, които не покриват стандартите за безопасност, пише в свой анализ Wall Street Journal.
От друга страна, H&M - най-големият купувач на дрехи конфекция от Бангладеш - пазар, оценен на 20 милиарда долара, заема висока обществена роля по отношение на инцидентите и нещастните случаи, възникващи на работното място. По-конкретно компанията се ангажира да подобри стандартите за безопасна работа и труд в нейните производствени звена.
След серия от смъртоносни пожари и взрив на фабрика в Бангладеш, заради който загинаха 1100 души, Wal-Mart води черен списък на 250 доставчици от Бангладеш, които не спазват всички стандарти за безопасност и съответно имат някакви проблеми.
През март Walt Disney забрани на своите лицензианти да произвеждат продукти с бранда на Disney в Бангладеш, след като кашони със суичъри на известната марка изгорели в пожар в една от фабриките през декември. Пратката е била предназначена за Wal-Mart, най-големият дистрибутор на Disney.
По-късно става ясно, че заводът, които произвел суичърите не отговарял на стандартите за безопасност и съответно не е нямал разрешително за това производство. От Wal-Mart заявяват, че не са знаели, че стоките на детската развлекателна компания са били произведени на място, неотговарящо на стандарта за безопасност.
В същото време поддръжници на възгледа „Остани и го поправи“ предприемат масирана инициатива да окуражат компаниите дистрибутори да играят по-активна роля в подобряване на стандартите за безопасност във фабриките на развиващите се икономики.
Вивека Рисберг, изпълнителният директор на Swedwatch, организация, подпомагаща растежа на развиващите се страни, прави следния коментар: „Най-лесният вариант е да си тръгнеш, вместо да опиташ да разрешиш проблемите“
Въпреки това проблемите продължават, като дори за привържениците на възгледа, че нещата могат да се променят към по-добро, започва да им се изчерпва търпението. Така например H&M редовно се сблъскват с проблеми като взривове и пожари на производства в държави от третия свят. Въпросната компания обаче реализира благоприятни икономии от мащаба, развивайки производствена дейност в тези страни.
Въпреки това тя е първата международна компания, сключила договор за затягане на мерките, вземани за предотвратяване на тези инциденти. Корпорацията твърди, че единственият възможен начин за справяне със ситуацията е засилване на натиска, който оказват евентуалните купувачи на производствени мощности над собствениците им. За да се случи това обаче, правителствата на тези страни трябва да преустановят практиката на политически чадъри и корупционни схеми.
Ключовият тест за подхода на H&M бе пожарът на фабрика в Дака, притежавана от Garib & Garib Co., дистрибуторът на H&M за суичъри. В пожара са загинали 21 души. Това представлява истински провал за търговеца на дребно, от гледна точка съблюдаването на стандартите за безопасни условия на труд.
При разследването на пожара е установено, че пожарогасителите не са били в адекватно за употреба състояние. Според собственика на компанията обаче пожарогасителите са били годни за използване.
Така или иначе са загинали 20 жени и един мъж от отровните газове, отделени при пожара. Фабриката спира производство за половин година, собственикът и прави инвестиция от 900 000 долара, с цел превенция срещу бъдещи пожари. От своя страна H&M компенсирала жертвите на загиналите в пожара.
След като фабриката отворила повторно врати H&M направила две неочаквани проверки за спазването на безопасността на труда и изказва своята положителна оценка в тази насока. Като цяло H&M проявява по-гъвкав подход към своите доставчици в Бангладеш, докато Wal-Mart заявява, че директно къса взаимоотношения с доставчици, неспазващи правилата за безопасност.
За съжаление проблемът се състои в това, че много от доставчиците, които имат разрешение за рабата с международните компании, наемат поддоставчици по сделката, които не спазват стандартите за безопасност. Нещо което се прави извън знанието на международните компании.
От тази гледна точка позицията на Wal-Mart е напълно оправдана. Що се касае за H&M, то дори тяхната търпимост има граници и при следващо нарушение на фабрика, получила „втори шанс“, H&M спира да ръботи с нея.