IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Крис Гилбо: „Как да променим света?“ е най-важният въпрос в бизнеса

Новият модел в маркетирането е насочен към целеви групи, които споделят еднакви идеали, ценности и интереси, казва авторът

09:10 | 28.11.12 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Крис Гилбо. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Крис Гилбо. Снимка: Личен архив

Крис Гилбо е един от малкото хора, които са посетили всяка отделна държава в света. Не, не след като продаде бизнеса си и се пенсионира, а още преди да навърши 35 години. Наред с това той е предприемач, автор и лектор. Започва собствен бизнес още когато е 20-годишен, като внася прясно кафе от Ямайка, което продава по интернет. След това в продължение на 4 години се отдава на благотворителна работа в Западна Африка. Завръща се в САЩ за своята магистратура – решение, което по-късно определя като „32 хил. долара на вятъра“.

По това време решава да посети всяка една страна на картата, като същевременно описва пътешествията си в своя блог. Колко държави има ли? Той посочва данни на ООН, според които те са 193. За да сме коректни ще кажем, че до днес е посетил 189 държави, като плановете му предвиждат да посети и останалите до април 2013 г. В България идва през 2008 г., като по думите му е „очарован от посещението си“. Охридското езеро е в списъка му от „7 красиви места по света“.

Гилбо е автор на книгите „Изкуството да бъдеш неконформист“ и „100-доларовият стартъп“. Говорим с него за втората, която излезе през май тази година и достигна номер 1 в раздел „Предприемачество“ в Amazon. За написването й той разглежда над 1500 бизнеса от цял свят, всички от които са стартирани с капитал под 1000 долара и днес генерират печалба от над 50 хил. долара годишно, някои дори над милион. Докато пътуваше за представянето на книгата си от Африка към Индия, той се съгласи да отговори на няколко наши въпроса за това как се прави бизнес с начален капитал от 100 долара.

- Според вашата книга „100-доларовият стартъп“ всеки може да започне бизнес, дори и без да има особен опит и капитал. Какви според вас са най-важните фактори за успеха на даден бизнес?

Най-важният фактор е стойността – как бизнесът помага на хората? Това е въпросът, върху който тези, които искат да започнат бизнес, трябва да се фокусират повече от всичко останало.

Наред с това повечето успешни предприемачи, които включихме в нашето проучване сред над 1500 бизнес примери са: а) любопитни; и б) склонни да действат бързо, а не да чакат и да правят дълги планове.

- Кои са най-важните въпроси, които човек трябва да си зададе при взимане на решение какъв бизнес да стартира?

По какъв начин идеята ще промени света или поне ще подобри живота на клиентите. Защо хората ще проявяват достатъчно интерес към идеята, за да дадат пари за нея? От всичките „идеи“, които мога да си купя в момента, коя е най-важната? Това са подходящи въпроси като за начало.

- В книгата говорите за значението на психографските данни като за новите демографски данни. Какво трябва да имат предвид предприемачите в този контекст?

Това, което имам предвид с психографски данни е на практика нов начин да мислим за нашите целеви пазари. В на миналото на тези пазари се гледаше главно от гледна точка на демографските измерители – целеви групи, като жени между 30 и 35 години с университетско образование, възрастни хора, които наскоро са се пенсионирали и т. н.

- Какъв е новият модел?

Днес много продукти и услуги нямат нужда да бъдат маркетирани по такъв ексклузиван модел. Вместо това те може да достигат до хора от всякаква възраст и демографски сегмент, които обаче споделят еднакви идеали, ценности и интереси.

Това е огромна промяна. Новите предприемачи трябва да се замислят сериозно кого точно обслужват и как ще бъдат от най-голяма полза на тези хора. Всичко останало се върти около тези отговори.

- През последните години не спирате да пътувате по света, да пишете книги, да управлявате бизнеси и да общувате със стотици хиляди души от цял свят. Каква е настоящата ви мисия, какво ви движи и кара да продължавате напред?

Много съм мотивиран от резултатите и позитивния отзвук, които получавам от моята работа. Радвам се, когато чувам как тя е помогнала на някой да постигне положителна промяна в живота.

Разбира се, наясно съм, че именно те са тези, които са положили усилия и вероятно вече са били готови за тази промяна преди да се срещнат с моята работа. Въпреки това се радвам, че съм бил от помощ по някакъв начин.

- Може ли да се каже, че сте направили преход от „Изкуството да бъдеш неконформист“, която се основава на вътрешно-морални ценности, към по-практическата „100-доларовият стартъп“? Има ли някаква ценностна промяна у вас или това е естествено продължение на вашата работа?

Не, не смятам, че моралните ценности и практичността са противоположни неща. Винаги съм се опитвал да правя така, че да присъстват и двете гледни точки. Въпреки това истина е, че с времето книгите ми станаха по-специфични, което има по-голяма полза в практично отношение.

Истина е също, че имам да извървя още много път в търсене на все по-подходящ и рафиниран модел за разпространение на моето послание. Затова се надявам, че всичко ще продължи да се развива и подобрява. Уча се от своите читатели всекидневно и съм много благодарен за това тяхно партньорство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:01 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

1
rate up comment 32 rate down comment 8
space-man
преди 11 години
Този човек, ако може да ми каже как с 100 долара мога да си регистрирам фирма, да си купя касов апарат, да платя осигуровки по "МОД" които са измислили у нас като управител например, без да имам съответните приходи в началото и много вероятно в последствие, да платя и на счетоводител и т.н., съм готов да му дам 1000 долара.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още