В началото на март САЩ без много шум спряха предоставянето на военна помощ за Украйна, а малко по-късно и споделянето на разузнавателна информация. И в двата случая, поне публично, съюзниците, включително и самата Украйна, бяха оставени да гадаят какво и как точно се спира.
Това породи редица слухове как ще продължат да работят американските оръжия в украински ръце. Един от най-устойчивите се оказа "копчето за изключване", което превръща изтребителите в купчина ненужно желязо, и той притесни много съюзници, включително и Германия и Канада, където започнаха анализи дали ще могат да използват вече поръчаните модерни изтребители F-35.
Украинското издание Defense Express даде някои разяснения доколко реални са тези страхове. Според експертите публикациите визират софтуера, който привежда самолета в т.нар. режим "стелт", тоест незасечен от радари, както и за планиране на бойни мисии, чийто кодове действително САЩ не споделят с друг.
Блокирането на тази опция прави работата на изтребителите неефективна, но не ги спира. Много по-голям проблем в дългосрочен план е ограничаването на поддръжката заради резервните части и други системи на борда на самолета, както и спирането на доставки за ракети и друго въоръжение.
Историята показва, че самолетите могат и летят продължително време и без подкрепата на САЩ. Пример за това са Венецуела и Иран. Каракас получи 24 самолета F-16 в периода между 1983 и 1985 година, а от 2005 г. Вашингтон наложи санкции срещу страната точно в момента, когато течеше програма по обновяване на самолетите. Или вече над 20 години самолетите на Венецуела не се поддържат от Вашингтон, но те все още продължават да летят, използвайки различни "пролуки" в санкционните режими или "канибализъм", тоест използвайки самолети за резервни части.
При Иран ситуацията е сходна - Вашингтон наложи ембарго на доставки на оръжия и стоки с възможна двойна употреба още през 1984 г. и така остави 79 самолета F-14, които беше доставил през 1974 г. След толкова години Техеран има едва десетина изтребители, оцелели през войната с Ирак без резервни части и поддръжка на системите, но те бяха хит в авиоизложение през декември 2024 г., пише Defense Express. Всъщност Иран е единственото място на света, където могат да се видят летящи изтребители F-14.
Или с други думи, ако имаше "копче за изключване", САЩ вероятно вече щяха да са го използвали, особено за да окажат натиск срещу Иран и неговата програма за обогатяване на уран. Все пак любителите на конспирациите имат още един коз - ограниченията може да са сложени в новите самолети - F-35. Военните в Швейцария и Белгия, които вече работят на тези изтребители, отричат да има такава система, но дори и само коментарите, че спиране от разстояние може да се случи, са много показателни. Все повече съюзници на САЩ отчитат, че може да се окаже, че зависят от настроенията на американския президент във всеки един момент, дори и като цяло политиката на сътрудничество да се запази.
Има още показателни примери - Полша трябваше да обясни, че е купила системи за залпов огън HIMARS директно от частни компании, а не от правителството, и отрече да има ограничения в ползването им. А дори и да има, Варшава притежава собствени военни сателити, които ще доставят нужната информация за работата на системите, поясниха още властите.
Военните в Украйна също анализираха и други оръжия, от чиито доставки зависят от САЩ. HIMARS са описвани и като "любимото оръжие" за украинската армия - първите доставки пристигнаха в страната през юни 2022 г. и до ноември позволиха на Украйна да освободи Харковска област и Херсон. При блокирането на помощта от американския Конгрес през октомври 2023 г. обаче работата им беше ограничена заради недостига на артилерийски снаряди по стандарт на НАТО - 155-мм. Тогава съотношението на обстрелите надхвърляше 1 към 7 до 10 в полза на руснаците и се стигна до пробив и превземането на Андриевка през февруари 2024 г.
САЩ подновиха помощта за Украйна седмица по-късно, но доверието към тях е вече разклатено. Драматичните публикации в западните медии как натоварени с оръжия самолети се обръщат във въздуха и се връщат обратно, без да доставят товарите си, все още въздействат и много европейски лидери вече са категорични, че ЕС не трябва да е толкова зависим от САЩ. В края на седмицата в Брюксел ще се проведе Европейски съвет и една от темите ще бъде въоръжаването на общността, като има призиви с парите за обща отбрана, които ще бъдат одобрени, да се купуват само европейски оръжия.
Германия настоява и за европейска разузнавателна служба, а бъдещият канцлер Фридрих Мерц е един от активните поддръжници на увеличаването на разходите за отбрана. В Германия е разположен един от най-големите американски контингенти в чужбина - наследство от политиката на САЩ за следвоенна Европа, която мнозина се питат как ще продължи.
преди 4 дни До: Кухата_Ушанka, или пък само си мечташе за тях? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 дни До: Кухата_Ушанka, не ти и трябва. Ти си знаеш компаньоните:):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 дни Аз нямам копче за изключване, сладури! сърчице за всички истински мъже във форума. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 дни До: coolio_Как и откъде се купуват такива акции? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 дни България и ЕС, трябва да оперира с европейски,канадски,бразилски самолети...например шведския самолет Грипен....също да се разработват умни ракети и бомби отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 дни Извод: честито на закупилите акции на SAAB и rheinmetall. Аз имам и от двете ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 дни Чак сега ли се сетихте за копчето?!ВИНАГИ ИМА КОПЧЕ!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 дни Въпреки странната форма на представяне статията повдига свръх важен въпрос - "Ако купиш продукт от X, a утре X вече не ти е приятел, може ли да ползва продукта срещу теб"? отговор Сигнализирай за неуместен коментар