Инвазията на Русия в Украйна промени конфигурацията на световния пазар на нефт, като африканските доставчици се включиха в задоволяването на европейското търсене, а Москва, засегната от западните санкции, все по-често използва рискови трансфери от танкер на танкер, за да доставя суровия си петрол в Азия.
Пренасочването бележи най-големите сътресения в световната търговия с петрол от страна на предлагането, откакто преди около десетилетие шистовата революция в САЩ промени облика на пазара, и предполага, че Русия ще може да се справи със забраната от Европейския съюз (ЕС)за доставка на нефт, при условие че Азия и Китай продължат да купуват нейния суров петрол, коментира Ройтерс.
Санкциите, наложени на Москва след началото на конфликта в Украйна през февруари, включително американската забрана за внос на нефт, накараха Русия да се насочи от Европа, където суровият ѝ петрол е избягван, към клиенти в Индия и Китай, които вземат товари с голяма отстъпка, сочат данни от индустрията и търговци.
По данни на базираната в Париж Международна агенция по енергетика през април руският износ се е върнал на нивата отпреди инвазията, а цените на петрола са се стабилизирали на ниво от около 110 долара, след като през март достигнаха 14-годишен връх от над 139 долара за барел.
Дори ако ЕС се съгласи на забрана на петрола в следващия пакет от санкции срещу Русия, според анализаторивъздействието може да бъде смекчено от търсенето в Азия.
„Освен ако Западът не окаже дипломатически натиск върху азиатските купувачи, не виждаме разликата в предлагането да се увеличи и цените на петрола да скочат", смята Норберт Рюкер от Julius Baer.
Сложната плетеница от санкции на САЩ, ЕС и Великобритания забрани на кораби, собственост на Русия или плаващи под неин флаг, да посещават пристанища, което означава, че част от увеличената търговия с Азия се осъществява чрез прехвърляне от кораб на кораб по море - скъп процес, при който рискът от разливи е по-голям.
Като цяло потокът на руски нефт към Азия по море е нараснал с поне 50% от началото на годината, сочат данните на Petro-Logistics, която следи движението на танкерите, и други данни.
Трансферите между плавателни съдове, които представляват малка част от цялостната морска търговия, са се изместили от датското крайбрежие към Средиземно море, за да се избегнат санкциите и протестите.
„Трансферите от кораб на кораб (STS) бяха често срещани в датски води, в точката на влизане в Балтийско море", каза пред Ройтерс президентът на Petro-Logistics Марк Гербер. „Това вече не се случва; оттук и тенденцията за увеличаване на STS от танкер със санкции до танкер без санкции в по-топлите и приятелски средиземноморски води“.
Според Гербер обемът на руския суров петрол и продукти, които се прехвърлят между танкери в Средиземно море, възлиза на около 400 000 барела дневно, като по-голямата част от тях отиват в Азия в добавка към 2,3 млн. барела на ден.
През януари, преди инвазията, директно към Азия са били изпращани около 1,5 млн. барела дневно.
Руският нефт се товари на танкери Aframax или Suezmax, които превозват по-малко от 1 млн. барела, и се прехвърля в морето на по-големи кораби, които могат да поемат 2 млн. барела, което прави превоза по-рентабилен, твърдят търговци.
Морските обеми са само част от общия износ от Русия. Като се включат доставките по тръбопроводи, общият износ на руски суров петрол и продукти се е увеличил до малко над 8 млн. барела дневно през април, връщайки се на нивото отпреди инвазията.
Западноафриканският суров нефт
За да компенсират загубата на руски петрол, европейските рафинерии се насочват към внос на западноафрикански суров нефт, който през април е нараснал със 17% в сравнение със средния за периода 2018-2021 г. според данни на Petro-Logistics.
Данните на Eikon също показват увеличение и сочат, че през май в Северозападна Европа пристигат 660 000 барела дневно предимно от Нигерия, Ангола и Камерун, като през май са пристигнали три товара нигерийски „Amenam” в сравнение с един през февруари.
Междувременно обемите на западноафриканския суров петрол за Индия са намалели почти наполовина, според Gerber, като през април са доставени 280 000 барела дневно от 510 000 барела дневно през март, тъй като Делхи премина към руски доставки.
Според търговците, в условията на засилено търсене в Европа, цените на нигерийския лек и сладък суров петрол достигат рекордни стойности, като например суров петрол „Forcados” се предлага с премия от поне 7 долара спрямо сорта Брент.
Според Petro-Logistics от март насам доставките от Северна Африка за Европа са се увеличили с 30%. Данните на Eikon сочат, че доставките в Северозападна Европа от египетското пристанище Сиди Керир, които според анализаторите вероятно са от саудитски суров петрол, ще се увеличат почти двойно спрямо март и през май ще надхвърлят 400 000 барела дневно.
САЩ също са увеличили доставките за Европа. Според компанията за проследяване Kpler вносът на суров петрол в Европа през май от САЩ на база доставки е нараснал с над 15% спрямо март, което е най-високият месечен темп в нейните регистри. Европа е разтоварила около 1,45 млн. барела дневно суров петрол от САЩ.