Тази година кампанията Black Friday на платформата за електронна търговия eMAG започва рано сутринта в петък (15 ноември) след 7 часа.
Традиционно някои от най-търсените продукти бързо се изчерпват. В епизод от поредицата Investor Meet разговаряме за кампанията с Мирослава Станева, бранд маркетинг мениджър на eMAG, която даде съвети на потребителите как могат да се възползват от изгодните условия.
На първо място, тя посъветва потребителите да свалят мобилното приложение на eMAG – така ще получат нотификация, когато кампанията започне.
Освен това могат да спестят време, ако предварително изберат желаните продукти и ги сложат в списъка с любими.
Станева посочи пример, че в предишни години е имало случай 150 броя от даден продукт да се изчерпят за 45 секунди.
Миналата година най-бързата поръчка в приложението е направена за 7 секунди – от влизане в приложението до завършване на поръчката, като стойността ѝ е била над 1700 лв., отбеляза тя.
Станева препоръча още предварително да се запазят данните за банкова карта и адрес за доставка, за да не се губи време.
Друга препоръка към потребителите е да активират новата абонаментна услуга на eMAG – Genius, която дава опции за безплатна доставка и достъп до ексклузивни оферти.
Мирослава е специалист по маркетинг и комуникации, запалена по социална отговорност с над 15 години опит в корпоративния свят. Притежава магистърска степен по „Рекламен мениджмънт и визуален брандинг“, надграждаща бакалавър „Връзки с обществеността“ и бакалавър „Реклама“ от Нов български университет. Завършва програма по Strategy Execution към Harvard Business School Online.
Вярва, че комуникациите и марките трябва да дават добавена стойност. Притежава умения в стратегическото планиране с фокус върху резултатите и новите маркетинг похвати.
Кои са най-търсените продукти
eMAG Black Friday е най-голямото търговско събитие на платформата с най-много отстъпки за годината. Компанията се подготвя усилено от няколко месеца по-рано, като води разговори с партньори и търговци в платформата, които са над 17 хил. към момента. Това е така, защото по време на кампанията се правят много поръчки, чиято наличност и бърза доставка трябва да се осигурят.
Тази година кампанията включва над 1 млн. оферти, като три от всеки четири от тях са с най-ниска цена за годината в платформата на eMAG, отбеляза Станева.
Очаква се българските потребители да търсят основно дрехи, обувки, стоки за декориране на дома, мобилни телефони, малки домакински уреди и детски стоки, сочи ежегодното проучване на Kantar Romania, поръчано от eMAG.
Извън популярните категории като мода и електроника за кампанията в платформата ще има и специални нетрадиционни предложения като курсове за личностно развитие, курсове за умения, ваучери за гориво, екскурзии до екзотични дестинации, ваучери за кемпери под наем, разкрасителни процедури и други, разказа Станева.
Актуални тенденции в електронната търговия в България
eMAG Black Friday се провежда за 12-а поредна година в България. От компанията следят тенденциите в електронната търговия у нас, като Станева изтъкна, че в последните години се наблюдава разнообразяване на пазарската количка на потребителите.
"В началото кампанията беше електро- и ИТ събитие. Днес хората пазаруват и за ежедневните си нужди, като например домакински препарати или пелени за деца – това пести пари и време и е удобно", коментира маркетинг мениджърът.
Преди 12 години фокусът е бил върху по-големи продукти като хладилници, перални, телевизори. В последните години се наблюдава разнообразяване и покриване на домакинските нужди.
От предимно онлайн събитие в миналото днес целият пазар следва този тренд и обявява намаления за Черен петък още с пристигането на ноември, посочи тя.
Към момента компанията предлага над 10 млн. продукта, които варират широко - от гуми и аксесоари за колата, през бормашини и винтоверти, до модни артикули и малки домакински уреди.
Най-активната група в платформата са хората на възраст между 25 и 45 години, като разпределението е балансирано поравно между мъжете и жените.
При старта на кампанията миналата година стойността на средната количка беше 720 лева, а най-разнообразната поръчка покриваше 42 категории, каза още Станева.
Онлайн пазаруването вече е ежедневие за потребителите
Пандемията беше катализатор за онлайн търговията, като накара доста хора да опитат този канал и да оценят предимствата му, коментира Станева.
По думите ѝ онлайн търговията вече е един от ежедневните начини за пазаруване на потребителите.
Според проучването на Kantar разпознаваемостта на кампанията за Черния петък е сред 97,2% от градското население в България, като трима от всеки четирима смятат да пазаруват по време на кампанията, а 75% имат предвид онлайн канала.
Приблизителният бюджет, който потребителите са планирали за Black Friday през 2024 г., е средно 531 лв. Проучването показва лек ръст в групите, планиращи да похарчат между 101 и 350 лв., като 40% от потенциалните клиенти възнамеряват да похарчат такава сума на Black Friday и 47% – повече от 351 лв.
Екологични решения
Станева коментира и усилията на eMAG за намаляване на въглеродния отпечатък.
Преди няколко години компанията е премахнала изцяло пластмасата от опаковките и материалите са изцяло рециклируеми.
В последния дизайн на опаковките има и послание към потребителите да дадат кашоните за рециклиране.
Новите методи за доставка до автоматични шкафчета за получаване на пратките Easybox намаляват значително въглеродния отпечатък в т. нар. "последна миля", защото куриерът трябва да посети само един адрес вместо например 50, допълни Станева. У нас вече има 950 такива шкафчета, като над 75% от тях са достъпни по всяко време на денонощието.
Вижте целия разговор във видеото.