Константин Дженгозов е съосновател и главен финансов директор на Payhawk. Той е и един от менторите в конкурса на Investor.bg Founders Today. С него разговаряме за това какво е необходимо за стартирането на успешен бизнес, кои са подводните камъни при развитието му, за провалите и уроците.
Минало е немалко време откакто сте стартирали Вашия успешен бизнес. Смятате ли, че практиките, които сте използвали в начален етап тогава, са приложими и днес от новото поколение предприемачи?
Голяма част от практиките, които използвахме в началото, са все още приложими днес. Основните принципи като фокус върху клиента, бърза адаптация към промените и иновациите винаги ще играят важна роля независимо от етапа на развитие на компанията. Все по-динамичната среда и бързото развитие на технологиите са фактори, които новото поколение предприемачи не трябва да пренебрегва и може да използва като съставна част за своя успех.
Кариерата на Константин Дженгозов започва с управленско консултиране. По-късно той се присъединява към софтуерната компания Telerik, която е придобита за 262,5 млн. долара от регистрираната в САЩ Progress Software. Константин заема различни длъжности в Telerik/Progress, включително ръководител финансови и административни разходи, стратегическо планиране и корпоративно развитие. Той е съосновател и главен финансов директор на Payhawk – първата българска компания еднорог и една от най-бързо развиващите се финтех компании със забележителни инвеститори като Greenoaks, QED, Earlybird и Lightspeed. Основана през 2018 г., Payhawk е глобално решение за управление на фирмените разходи, което предлага корпоративни карти, възможности за плащания, възстановяване на служебни разходи и персонализирани фирмени политики и правила за харчене. Като опитен професионалист в областта на финансите и инвестициите, Константин е признат за финансов директор на годината в годишните бизнес награди на EY. През лятото на 2023 г. Константин завършва курс за ръководни кадри в Harvard Business School.
Ако кажем, че в модата тенденцията се връща към миналото, то със сигурност младите хора днес не са като младежите от миналото, а това неизбежно внася трусове и промени в бизнеса. Какво бихте посъветвали, ако имахте тази възможност, компаниите – титани в света, за да останат успешни и най-вече актуални днес и в близкото бъдеще?
Компаниите трябва да бъдат гъвкави и отворени към промени. За да се задържиш на върха не трябва да спираш да инвестираш в нови технологии и процеси, които да са по-адаптивни към пазарната среда и динамика. Културата на иновации, гъвкаво мислене и непрекъснато обучение играе централна роля в този процес.
Кои според Вас са най-благоприятните ниши за стартиране на бизнес през 2024 г.? А през 2050?
През 2024 г. виждам голям потенциал в областите на изкуствения интелект, зелени технологии и здравеопазването. През 2050 г. очаквам, че ще има още по-голям фокус върху устойчивото развитие, биотехнологиите и космическите технологии.
Взаимно свързани ли са според Вас успешният бизнес и необходимият бизнес?
Успешният бизнес се фокусира върху реални нужди и проблеми на пазара. Причината за неговото съществуване и успех е необходимостта да решава значим и осъзнат проблем, като предоставя решение, което носи значителни ползи за клиентите.
Изменение на климата, недостиг на енергийни ресурси, здравни системи и какво ли още не са сред ключовите сфери, които все повече стават основна тема на разговор – значи ли това, обаче, че подобен бизнес, засягащ някои от факторите, по-лесно ще получи приходи и развитие от фабрика за шоколад без калории например?
Да, бизнесите, които адресират глобални проблеми като изменение на климата и здравеопазването, имат по-голям потенциал за растеж и привличане на инвестиции. Те предлагат решения на критични въпроси в мащабен пазар, което ги прави по-привлекателни както за инвеститорите и потребителите.
Как се информирате за новите тенденции и актуални практики за развитие на успешен бизнес у нас?
Чета много, следя специализирани издания и участвам в конференции и семинари. Също така, обменям опит с други предприемачи и експерти в индустрията.
Макар и с утвърдена и развиваща се компания, продължавате ли да опитвате нови похвати и да имплементирате различни иновативни практики? Ако да, можете ли да разкажете дали бяхте несигурни, че ще сработи и премерен ли беше рискът?
Да, винаги търсим нови начини за подобряване и иновации. Понякога рисковете са значителни, но ние ги анализираме внимателно и се стремим да ги минимизираме. Важно е да бъдем смели, но и разумни.
Когато създавахте Вашия екип, кое беше по-важно – трудовият опит или характерът на човека отсреща?
И двете са важни, но характерът и културната съвместимост са от решаващо значение. Ние търсим хора, които споделят нашите ценности и имат желание да учат и растат с нас. В този процес няма място за силно его. Критичното мислене, морал, ценностна система и адаптивноста са ключови качества
Какво е мотото в компанията Ви и кое е най-важно за Вас, когато говорим за екип и служители?
Нямаме мото, но най-близкото до него е разбирането, че всички в Payhawk сме част не от семейство, а от спортен отбор. Най-важно за нас е да имаме екип, който е мотивиран, ангажиран и готов да работи заедно за постигане на общите цели.
Кои са благоприятните фактори, които според Вас помагат на новите предприемачи днес да започнат бизнес в България?
В България има много таланти, особено инженери. Освен това, разходите за стартиране на бизнес и данъчните ставки са сравнително ниски, което прави страната привлекателна за нови предприемачи.
Повечето хора предполагат, че трябва да имат стабилен натрупан капитал, за да имат възможност да стартират свой бизнес – задължително условие ли е или можем да започнем постепенно и плавно и да финансираме идеите си с доходите, които изкарваме към този момент?
Не е задължително да имате голям капитал от самото начало. Много успешни бизнеси започват постепенно и се развиват с времето. Важно е да имате добра идея и план за развитие и да постигате целите си последователно. Всеки голям или малък успех води към следващото ниво на развитие и отключва повече ресурси и капитал.
Бихте ли описали как изглежда според Вас добрата работна среда, мотивираща и зареждаща служителите да влагат старанието и амбициите си?
Добрата работна среда е тази, която насърчава открита комуникация, предлага възможности за развитие и признава постиженията на служителите. Важно е също така да има баланс между работа и личен живот.
Кои са подводните камъни, за които трябва да се оглежда предприемач, започнал да изгражда своята компания?
Някои от подводните камъни включват недостатъчно финансиране, лошо управление на времето и ресурсите, както и липса на яснота в стратегическите цели. Важно е да се избягват и прекалено големи рискове без адекватна подготовка.
Как бихте описали днешния успешен предприемач?
Днешният успешен предприемач е гъвкав, иновативен и готов да поема премерени рискове. Той или тя е също така добър лидер и комуникатор, който може да вдъхнови и мотивира екипа си и да убеждава талантливи професионалисти да се присъединяват към този екип.
Има ли рецепта за успешен стартъп или понякога е по-добре предприемачите да се впуснат в нова ниша и да отъпкват сами пътеката си?
Няма универсална рецепта за успех. Важно е предприемачите да бъдат готови да експериментират и да се адаптират към промените. Понякога най-добрите иновации идват от нестандартни решения и нови ниши.
Кой е най-големият Ви бизнес провал и какъв урок научихте от него?
Бързият темп на развитие на бизнеса понякога може да доведе до подценяване на вътрешните системи и процеси и тяхната ефективност. В началните години на практика преминавахме през значителни промени в структурата на компанията на всеки шест месеца, заради експоненциалния ни растеж. За да запазим устойчивостта на този растеж, бързо научихме как да планираме вътрешните процеси по начин, който да е гъвкав и да подпомага нашето бързо развитие, вместо да се превръща в административна пречка.
Как очаквате да се развие в бъдеще секторът, в който имате дейност?
Очаквам финтех секторът да продължи да расте и да се развива с бързи темпове. Новите технологии като изкуствен интелект ще играят все по-важна роля, а регулациите ще се адаптират, за да подкрепят иновациите.
Какво според Вас прави добрата бизнес идея успешна?
Добрата бизнес идея е успешна, когато решава реален проблем, има ясен пазар и е подкрепена от силен екип. Също така, важно е идеята да бъде гъвкава и адаптивна към промените на пазара.
Каква тежест имат за Вас социалните и екологичните аспекти на бизнес идеите в конкурса?
Социалните и екологичните аспекти са много важни за нас. Ние вярваме, че устойчивото развитие и социалната отговорност са ключови за дългосрочния успех на всяка бизнес идея. Всъщност в тази посока развиваме и нашия продукт с функции като Payhawk Green за измерване на въглеродните емисии, свързани с разходите на компаниите.
преди 3 месеца Много яко, хармонично, стои върху ръкавите на Григор името на фирмата! Успех! отговор Сигнализирай за неуместен коментар