Превръща ли се България във финтех центъра на Балканите, какви са предизвикателствата на пазара и от кои страни може да се черпи добър опит? Тези и други въпроси обсъдихме с Алекс Меламед, маркетинг директор за ЕС в Payhawk.
- Къде се намира България на европейския пазар за финтех услуги?
- На първо място, финтех секторът се дели на различни подсектори - от банкиране, през застраховане, плащания, ипотекиране и заеми, до блокчейн. Всеки от тези сектори в Европа вече отдавна е с размер от милиарди евро, като плащанията и банкирането са вече от доста време над 10 милиарда. И тук говоря само за финансирането, получено от финтех стартъпи и компании в съответния сектор.
На този фон България изглежда сравнително малка във финтех сектора, но нека не забравяме, че много европейски страни все още са в очакване на първия си финтех еднорог, за разлика от нас. Освен това, и преди създаването на Payhawk, в България вече има множество финтех компании, доказали се успешно на международния пазар, а след 2018 г. броят им се увеличи още повече. Смело може да се твърди, че България се оформя като финтех центъра на Балканите и определено сме лидер в този сектор за региона си.
- Кои са страните в графа “добрият пример” с развита финтех култура?
- Тук трябва да говорим за Великобритания и за Европа отделно. И не заради Brexit, а просто защото дългогодишният им традиционен фокус върху финансовата индустрия, изключително смислената и функционираща регулаторна среда и несравнимата по размер финтех екосистема просто правят Великобритания друга лига, що се отнася до финтех култура.
Ще ви дам следния пример: в момента 5 от 8-те финтех компании с най-голяма пазарна капитализация в Европа са базирани във Великобритания. Но тук има и един много значим допълнителен нюанс. Компании като Checkout.com, създадена първоначално в Сингапур от швейцарец или Rapyd, създадена първоначално от израелец в Сан Франциско, са избрали Лондон за своята централа. И те са в тези 8 най-големи. Впрочем и централата на нашата група в Payhawk също е в Лондон, макар да сме създадени в България, от българи, повече от 50% от служителите да са в София и цялата интелектуална собственост да се създава тук.
Извън Великобритания, безспорни финтех хъбове в Европа се очертават Германия, Франция, страните от Бенелюкс и скандинавските страни, както и Балтика, начело с Литва. Но смело можем да твърдим, че Югоизточна Европа е изгряваща звезда на финтех сцената и общността тук е иновативна, изключително сплотена, що се отнася до взаимопомощ, и съответно се развива с наистина експоненциални темпове.
- Кои са предизвикателствата, с които се сблъсквате конкретно на българския пазар и как ги преодолявате?
- Има две основни предизвикателства, които ние приветстваме като пионери на българския пазар в областта на решения за управление на фирмени разходи. Първото е свързано с нивото на зрялост. Докато във Великобритания един типичен бизнес си задава въпроса: “Kои са най-добрите финтех решения за подобряване на моята компания”, в България все още голяма част от бизнеса си задава въпроса: “Що е то финтех и за какво ми е въобще?”. И това важи не само за финтех решенията - а за целия набор от решения за дигитална трансформация. Често тук се търси само директна полза - “повече приходи”, за сметка на индиректна полза каквато е значително повишената продуктивност на екипа.
Ние с радост поемаме част от отговорната задача да образоваме пазара за ползите, като огромното количество спестени часове от ръчни процеси и отключването на редица нови възможности за растеж, произхождащи от дигиталната трансформация. В нашия случай - дигиталната трансформация на финансовите и счетоводни екипи и техните процеси, но и не само. Защото и за останалите служители - да могат да пътуват в командировка, да извеждат клиенти на обяд, и след това умно приложение в телефона им да се грижи за целия процес по отчитането и осчетоводяването на служебните разходи - също представлява много спестени часове безсмислен ръчен труд.
Второто предизвикателство е свързано с доверието. Българите сме лъгани прекалено дълго за прекалено много неща и има едно такова смътно асоциативно мислене тип “финтех = крипто = хазарт = схема”. Но това отново опира до образование, което отново припознаваме като наша задача. Полагаме много усилия да комуникираме към бизнеса колко тежко и сериозно регулирана е нашата индустрия - и в България, и на европейско ниво. Колко време и усилия изисква лицензът за електронни пари, който получихме това лято. Как и защо рискът от ползване на финтех услуги не се различава особено от риска от ползване на банкови услуги като цяло.
Много е важно тук да се каже, че от друга страна някои от най-големите ни клиенти са от България. Тук има много иновативни бизнеси, за които всичко казано горе не важи и които са поели стремглаво по пътя на дигиталната трансформация отдавна. Включително най-големият ни клиент глобално до момента е българска компания - Дискордиа. И когато един такъв клиент сам излезе на сцената на браншово събитие и разкаже на останалите в сектора си за дигиталната си трансформация, за ползите, които вече е реализирал от внедряването на едно финтех решение като Payhawk - нашата задача за образоване на пазара става споделена и съответно в пъти по-лека и по-възможна.
- Какви са компаниите, които проявяват най-голям интерес към вас?
- Понеже нашето решение е създадено от самото начало с мисъл за финансовите лидери и тяхната обратна връзка, ние таргетираме финансовата функция, а не конкретни индустрии. Всеки финансов екип, без значение в коя индустрия оперира, може да намали ръчната работа в пъти, да затваря месеца в рамките на 5 дни, да спре да преследва изгубени и непредадени касови бележки и фактури. По абсолютно същия начин - тези ползи са валидни и за всеки размер компания. Имаме клиенти от едноличен търговец (буквално!) до корпорации с десетки дружества, в десетки държави, и десетки хиляди служители.
В последната една година обаче добавихме много ключови функционалности за групи с множество дружества, с по-сложни процеси и предизвикателства. Модулът ни за управление на групово ниво (вкл. издаване и закриване на карти, въвеждане на политики и процеси по одобрение на разходи и др.), сертифицираните ни интеграции с водещите ERP-та и чисто новата ни функционалност за управление на поръчки и оптимизиране на процеса по снабдяване с трипосочно засичане са само няколко примера. Благодарение на това наблюдаваме постепенна промяна на профила на средностатическия наш клиент в посока среден и едър бизнес. Но това никога няма да ни спре да обслужваме със същото внимание и перфекционизъм и по-малките бизнеси от под 100 служители.
Тук се сещам за още едно предизвикателство, което срещаме в България, а и не само. Когато хората чуят “бизнес софтуер”, често автоматично си представят много хиляди евро месечна такса и много месеци внедряване. Много голям брой от нашите по-малки клиенти се възползват от пълния ни набор функционалности и картите ни VISA за общо под 500 евро на месец, а внедряването обикновено отнема между една и две седмици. И никога не се налага ползване на външни консултанти или нещо подобно. За това се грижи нашият екип от мениджъри по имплементация.
- Какво печелят компаниите, които автоматизират управлението на своите разходи?
- Ползите са много. Първо, печелят прозрачност и контрол. Всички разходи са видими в реално време, на едно място, а не след края на месеца и след ръчното им въвеждане, което неизбежно носи със себе си риска от човешка грешка. Оттук компаниите печелят и много спестени часове от ръчна работа и късни нощи в края на месеца. Тези часове сега могат да бъдат инвестирани в дейности, които създават стойност и подкрепят растежа на бизнеса. Нашите клиенти от Chaos Group, например, споделят, че спестяват по пет дни на месец с автоматизирането на управлението на разходите си. С прозрачността и контрола идват откриването и спирането на безсмислени разходи като неизползвани абонаменти, значително намалява рискът от външни измами и недобронамерено харчене от служители. А най-хубавото е и че се улавят пропуснати ползи. От най-голямата верига за авточасти в Германия, например, споделиха, че в първата си година с нас са спестили над 2 милиона евро от ДДС, което преди не са съумявали да си върнат.
- У нас сте единствената компания, която предлага подобен тип услуга и продукт. Каква е отговорността, когато си “единствен”?
- Нашата отговорност има много измерения. Както сме единственият доставчик за цялостно управление на фирмени разходи в България, така сме единственият доставчик, който предлага такова решение работещо едновременно и в Европа, и в САЩ. Но връщайки се на България, отговорността ни е първо и преди всичко към бизнеса. Ако погледнете оценките и рецензиите за нас в платформи като G2 и Trustpilot, ще видите колко важен за нас е клиентът. Перфекционизмът в продукта, който създаваме, но и в цялостното преживяване на всеки един клиент с нас - от екипа по внедряване, през преживяването при ползване на самия продукт, до общуването с нашия екип за обслужване на клиенти е, и винаги ще бъде, на първо място. Оценката за удовлетворение от нашия съпорт поддържаме над 95%, като средните ни стойности обикновено са над 97%.
В по-широк смисъл, ние носим и отговорност към българската стартъп екосистема. Пак подчертавам - духът на взаимопомощ и на “предай нататък” тук е завиден и ние даваме всичко от себе си това да остане така. Носим отговорност и в най-универсален смисъл към репутацията на България. В Европа на безброй събития и в безчет медийни публикации всяка година ни представят като “първия български еднорог”. Това значи, че носим отговорност и за репутацията на България и българския бизнес пред света. И тази отговорност е много осъзната.
За повече информация можете да посетите сайта на Payhawk, както и да ги последвате в LinkedIn.