Илон Мъск няма търпение да предложи своята сателитна широколентова свързаност Starlink в Индия, но най-богатият човек в света се сблъсква със силна съпротива от Мукеш Амбани, най-богатият човек в Азия, който управлява индийския телекомуникационен гигант Reliance Jio, пише Ройтерс.
След тазседмичната си среща с индийския премиер Нарендра Моди в САЩ Мъск заяви, че иска да пусне Starlink в Индия, тъй като услугата би била „изключително полезна“ за отдалечените населени места, които нямат интернет и не разполагат с високоскоростни услуги.
Това, за което той не говори, са противоречията на Starlink с Reliance на Амбани заради разпределението на сателитния широколентов спектър от правителството, подготвяйки сцената за битка между двама от най-богатите хора в света.
В Индия Starlink лобира спектърът да не се продава на търг, а просто да се дават лицензи в съответствие с международната тенденция, посочвайки, че това е природен ресурс, който трябва да се споделя от компаниите. Един търг може да наложи географски ограничения, които ще повишат разходите, гласят писма на компаниите, публикувани от индийското правителство този месец.
В публично обръщение до правителството Reliance разкри, че не е съгласна и призова за търг, посочвайки, че чуждестранните доставчици на сателитни услуги могат да предлагат гласови услуги и услуги за данни и да се конкурират с традиционните телекомуникационни играчи, така че трябва да има търг, за да има еднакви условия за всички.
Като признак за задълбочаващото се съперничество, източник от индустрията, който е пряко запознат със случващото се, посочва, че Reliance ще продължи да подтиква индийското правителство да продаде на търг сателитния спектър и да не се съгласи с исканията на чуждестранните компании.
За Мъск залозите са високи. Неговите усилия идват след опита от 2021 г. да пусне Starlink в Индия, когато се сблъска с местните регулатори заради приемането на резервации без лиценз. Междувременно милиардерът води преговори с Индия за изграждането на нов завод на Tesla.
За Амбани да държи чуждестранната конкуренция в сателитния широколентов достъп далеч ще бъде особено важно. Неговата Reliance Jio вече има 429 млн. телекомуникационни потребители, което я прави лидер на пазара. Освен това тя има 8 млн. кабелни широколентови връзки и пазарен дял от 25 на сто.
Гледната точка на Starlink за аукционите се споделя от сателитната интернет инициатива на Amazon, наречена Project Kuiper, и подкрепяната от британското правителство OneWeb.
Amazon отказва да коментира въпроса. Телекомуникационната регулаторна служба на Индия, OneWeb и компанията майка на Starlink – SpaceX, не са отговорили на запитването за коментар.
Reliance пък е препратила към документите, подадени към властите, от нейна страна и от страна на Starlink.