Американската компания SpaceX възнамерява да покаже на света, че сателитната ѝ система Starlink може да пуска Netflix и YouTube дори на 10 км над Земята. Наскоро компанията е провела демопрезентация за представители на медиите на самолет на първия ѝ корпоративен клиент от авиацията – регионалния превозвач JSX, предава Bloomberg.
Краткото пътуване от Бърбанк до Сан Хосе, Калифорния, маркира началото на усилията на предприемача Илон Мъск да навлезе на пазара на предоставяне на интернет достъп по време на полетите, на който Intelsat и Viasat Inc. вече обслужват хиляди самолети.
Няма да е лесно дори за човек като Мъск, който вече преобразува редица пазари.
„Дали са сериозен конкурент? Да“, признава Джеф Шер, президент на търговската авиация за Intelsat – лидерът на пазара за интернет услуги по време на полети. „Все пак не вярваме, че някой може да ни победи“.
Starlink, част от Space Exploration Technologies Corp. на Мъск, предоставя широколентов интернет достъп благодарение на съзвездие от малки сателити, летящи в ниска орбита. По-ниско летящите спътници обикалят планетата за 90-120 минути. Това е отклонение от установената практика да се използват няколко мощни космически апарата на по-високи и по-бавни орбити. Предимство на Starlink е, че сигналите му пристигат по-бързо.
Това е предимство за основната дейност на компанията - предоставяне на широколентови услуги предимно на селски домакинства в слабо населени райони. Starlink е изстреляла повече от 3 хил. сателита и обслужва над 400 хил. абонати, съобщи компанията в последните си документи.
Недостатъкът на технологията на Мъск обаче е, че малките сателити имат по-малък капацитет и може да се окаже трудно да отговорят на нуждите на големите самолети в претъпканото небе. Десетки самолети се струпват в пътническите центрове, като всеки самолет превозва 100 или повече свързани пътници. Докато сателитите обикалят земното кълбо, само няколко от тях могат да обслужват район като Атланта и нейното натоварено летище, което повдига въпроси относно капацитета, заяви анализаторската компания B. Riley Financial в бележка от миналата година. Според SpaceX прогнозите подценяват колко бързо се развива системата.
Регулаторните органи на САЩ наскоро споменаха „все още развиващата се технология" на Starlink, когато отказаха на компанията щатска субсидия в размер на 866 млн. долара.
Starlink твърди, че може да обслужва самолети с всякакви размери, и цитира споразумение с компанията майка на Hawaiian Airlines за обслужване на големи самолети Airbus и Boeing. Що се отнася до отказа за субсидията, компанията заяви, че тя е била несправедливо отхвърлена от длъжностни лица, които са преценили настоящите скорости на предаване на данни, а не по-бързата услуга, предвидена при изграждането на небесната мрежа.
„Трябва да го накарате да работи и да го направите евтино", казва Крис Куилти, партньор в Quilty Analytics, консултантска компания за космическата и сателитната индустрия. „Това е много сложен пазар. А авиокомпаниите в миналото са били изключително предпазливи“.
Ръководителите на Starlink знаят, че им предстои много работа. „Има много предизвикателства, за да стигнем там, където искаме да бъдем", казва Джонатан Хофелер, вицепрезидент на търговските продажби на Starlink. „Ще отнеме време хората да възприемат манталитета, който имат JSX и Starlink“.
Сделките на компанията с JSX и Hawaiian, обявени през април, се случиха, след като SpaceX вече беше предложила Starlink на четири от най-големите американски авиокомпании, но без успех, твърдят запознати с въпроса.
„Това е повратен момент за Starlink", каза анализаторът в областта на телекомуникациите Роджър Ентър. „Това е доказателство на концепцията. След като заработи в JSX, тя ще работи навсякъде“.
Част от привлекателността за JSX е плоската антена на Starlink, която не е много по-голяма от голяма кутия за пица. Тя не е толкова обемиста, колкото въртящите се антени, широко използвани от други сателитни услуги, така че се побира в каросерията на по-малките регионални самолети на бразилската компания Embraer SA, с които лети JSX.
Антената „определено е предимство по отношение на спечелването на договори за свързаност по време на полет за регионални самолети", казва Луи ДиПалма, анализатор в William Blair & Co. Фирмата работи с Viasat.
През следващите години авиокомпаниите могат да модернизират над 1000 самолета от регионалните флотилии, като ги откажат от бавните стари интернет системи, а Starlink е „водещ претендент" за спечелването на такива договори, посочва ДиПалма.
Intelsat твърди, че остава най-големият доставчик на услуги по време на полет, предоставяйки услуги на около 2000 самолета и още около 1000 самолета, свързани със системи "въздух-земя", които комуникират с наземно оборудване. Viasat твърди, че нейната система за полети обслужва около 1930 самолета, като има споразумения за оборудване на още 1210 самолета.
Около 10 хил. търговски самолета вече разполагат с безжична връзка по време на полет, като се очаква броят им да надхвърли 36 хил. до 2031 г., твърди NSR, изследовател на сателитната и космическата индустрия, собственост на Analysys Mason. Годишните приходи на пазара се очаква да достигнат повече от 7,3 млрд. долара до 2031 г., от 1,9 млрд. долара през 2021 г., поясняват от NSR.
По време на тестовия полет на JSX системата Starlink последователно регистрира възможности за предаване на данни, надвишаващи 100 мегабита в секунда, измерени от приложението Ookla. На борда имаше около десетина души. Допълнителни устройства на борда увеличиха търсенето до еквивалента на 20-30 пътници, използващи системата, предава още Bloomberg.