Стартъп екосистемата у нас се нуждае от национална политика за създаване на връзки и мостове между отделните микрообщности в различни локации, както и акцентиране върху силните страни на всеки регион и стимулиране на развитието на нови стартъпи в съответното направление. България има сравнително добре развита стартъп екосистема, като компании, които намират успешна реализация и разработват продукти на световно ниво, но това, което ни липсва е приоритетно фокусиране върху конкретни области за различните региони. Този коментар в предаването "UpDate" на Bloomberg TV Bulgaria направи Емилиян Енев, председател на управителния съвет на Сдружение Startup Factory.
По думите му национална политика може да стане това да се фокусираме върху силните страни в един регион – развитите бизнеси и производства – и това да даде основа и стълбове за развитие на бизнеси, които са около тези клъстери, около тази специализация, като се насочат повече ресурси за развитието на тези сектори.
"Днес е много лесно да се стартира бизнес, но е много трудно да се развие до успешен с устойчив растеж. Имаме безкрайно много ресурси, информация, инструменти и възможности да направим първите крачки, но за да се достигне до продуктово ориентиран бизнес, който расте устойчиво, има много предизвикателства. Трябва да имаме необходимите съставки – да сме много бързи, гъвкави и адаптивни", коментира председателят на Сдружение Startup Factory.
Според Енев трябва да се постигне синергичност, която ще бъде от полза особено за предприемачи в начален етап на бизнеса си – да знаят към кого могат да се обърнат, да намерят ментор, консултация, микрофинансиране. И добави, че основният проблем за предприемаческата екосистема в България е, че има много голяма централизация. „Почти всичко се случва в София, като това не важи само за стартъп екосистемата, а и за останалите сектори на икономиката", казва той. Енев е убеден, че това води до дисбаланси и потенциални рискове, които вече се забелязват и усещат.
Предприемачът се надява, че изграждането на микрообщности в различни локации в страната е в основата на предприемаческата екосистема в България. „Вероятно следващата стъпка е да се изграждат ефективни връзки и мостове между тези общности. Когато някой прави нещо смислено в един град или общност да знае, че може да се обърне за помощ и подкрепа в друг град или в София“, обясни Енев.
Той посочи, че успешните предприемачи трябва да привличат хората, като представят визията си по „въздействащ и емоционален начин“. "Ако не можем да привличаме талант и да създадем тази култура в организацията, в която хората да могат свободно и ефективно да реализират своя потенциал, не можем да направим нищо сериозно. Затова са нужни освен лидерски качества и умения да приоритизираме – да изберем кои са най-важните неща, които в момента трябва да направим и да се фокусираме върху тях", препоръча Емилиян Енев.
Той отбеляза и друга слабост в предприемачите – те се опитват да правят много неща и да бъдат всичко за всеки. „В един момент това води до посредственост, защото няма възможност да бъдат истински добри в една област“, смята председателят на Сдружение Startup Factory.
Защо сдружението избира Русе, за да развива дейността си? От какви обучения се нуждаят предприемачите от стартъп общността? Как могат да се преквалифицират в конкретна професионална област и да започнат собствен бизнес младите хора? Кои са уменията, които са най-дефицитни у младите хора, които искат да бъдат предприемачи? Как се превръщат учениците в иноватори може да разберете от коментара на Зорница Миткова, управляващ директор на „Тийноватор“? Какво да очакваме от новото издание на Founders Today?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "UpDate" може да гледате тук.