Ако изхвърлената храна беше държава, то тя щеше да е третата по количество отделени емисии въглероден диоксид след Китай и САЩ. 33% от годната за консумация храна се изхвърля всяка година, а при гниенето си отделя огромни количества вредни газове в атмосферата. Затова не е изненадващ фактът, че българският стартъп Foodobox, през който потребителите могат да купуват непродадената храна от различни заведения на намалена цена, продължава да набира популярност у нас и в съседна Румъния.
Потребителите на платформата могат да си купят храна с наближаващ срок на годност или такава в нетърговски вид с намаление, започващо от 40% нагоре, за да се предотврати изхвърлянето ѝ. Мисията на двамата основатели - Джейн Димитрова и Велин Керков - е да намалят количеството годна за консумация храна, която се изхвърля всеки ден, и да направят скъпата храна по-достъпна за потребителите.
Към днешна дата близо 100 хил. души спасяват храна през мобилното приложение и новата му достъпна уеб версия.
Потребителите могат да избират от над 500 ресторанта, пекарни, сладкарници и хранителни магазини, налични в приложението, и да спасяват храни и напитки от тях, като ги запазят предварително и ги вземат на място от обекта. Освен че спестяват пари и намаляват количеството изхвърлена храна, клиентите често получават кутия изненада, благодарение на която могат да опитат голямо разнообразие от вкусни продукти.
Двамата основатели споделят, че основният им фокус е върху привличането на големи вериги супермаркети, които всъщност най-спешно търсят решение за намаляването на количеството брак. ''До няколко седмици предстои да оповестим името на първата ритейл верига, с която ще стартираме.'', споделя Джейн.
Услугата се влияе от сезонността, но тенденцията е резултатите да се покачват всеки месец. ''През идното тримесечие се очаква да излезем на печалба, а нов рунд ще отворим едва след като има с какво да се похвалим'', разказа Велин.