През 2022 г. германските стартъпи са получили значително по-малко ново финансиране. През миналата година развиващите се компании са набрали от финансисти около 9,9 млрд. евро рисков капитал. Това е с 43% по-малко, отколкото през 2021 г., разкрива цитиран от DPA анализ на консултантската и одиторска компания EY.
Според анализа броят на сключените сделки е намалял с 13% до 1008 през 2022 г., въпреки че все още е имало 37 големи кръга на финансиране с обем над 50 млн. евро - само около половината от броя им през предходната година. Въпреки всички кризи германските стартиращи фирми все пак са преживели втората най-добра година през 2022 г., откакто се събират данните - от 2015 г., казва Томас Прювер, партньор в EY.
Стартъпите са зависими от инвеститорите, тъй като в началото на дейността си не реализират печалба. Големи фондове и корпорации влагат средства в млади компании с надеждата, че идеите им ще се наложат на пазарите. Въпреки това поради повишаването на лихвените проценти и несигурността около войната в Украйна и икономиката на пазара през 2022 г. нямаше толкова ликвидни средства.
Според Прювер германската стартъп сцена трябва да се подготви за по-трудни времена: „С оглед на нарастващите капиталови разходи и спадащите оценки инвеститорите обръщат повече внимание на рентабилността, отколкото на обещанията за дългосрочен растеж“, казва той. По думите му стартиращите предприятия ще трябва да демонстрират ясен път към рентабилността.
По данни на EY стартъпите са преживели бум по време на пандемията и са набрали сумата от 17,4 млрд. евро през рекордната 2021 г. Те се възползваха от факта, че парите бяха евтини, а цифровизацията получи тласък по време на пандемичната криза, например при финансовите трансакции, пазаруването онлайн или доставката на храна. Сега пазарът се обърна: някои стартиращи предприятия съкратиха работни места, други, като берлинската услуга за доставки Gorillas, бяха придобити.
Стартъп метрополисът Берлин също усети кризата. Според EY стартиращите предприятия от столицата отново са набрали най-много средства през 2022 г. - 4,9 млрд. евро, но през предходната година те са били над два пъти повече - 10,5 млрд. евро.
След тях се нареждат новите фирми от Бавария, където набраните средства са намалели почти наполовина до 2,4 млрд. евро. От десетте най-големи кръга на финансиране шест са били в Берлин. По-голямата част от парите са отишли в берлинската застрахователна компания Wefox и мюнхенския стартъп за софтуер Celonis.