Повече технологични стартъпи в Югоизточна Азия са уволнили служители тази година, тъй като макроикономическите предизвикателства увеличиха загубата им, а рисковите инвеститори подтикнаха фирмите да търсят начини да станат по-издръжливи, пише CNBC.
Миналата седмица онлайн магазинът Carousell обяви, че съкращава около 10% от работната си сила, или около 110 позиции. През ноември индонезийската GoToGroup, която е резултат от сливането на гиганта в споделеното пътуване Gojek и платформата за онлайн търговия Tokopedia, се раздели с 1300 души, или 12% от общата си работна сила. И двете компании посочиха като причина за решението си макроикономическите предизвикателства.
Те се присъединяват към Sea Group и други компании в региона, които намаляват броя на служителите си. Според местни медии Sea Group е съкратила повече от 7000 души през последните шест месеца.
„Основателите са разумни, като управляват разходите в тази среда, за да гарантират, че имат достатъчно средства да оцелеят до края на 2024 г.“, коментира Джиа Джи Чай, съосновател и главен изпълнителен директор на базирания в Сингапур агрегатор в електронната търговия Rainforest. Чай преди е бил старши вицепрезидент на Carousell и управляващ директор на Airbnb.
„Има признаци, че навлизаме в рецесия, ако вече не сме в такава. Следователно търсенето на клиентите вероятно ще бъде по-бавно през 2023 г.“, коментира той.
В бележка до служителите на Carousell главният изпълнителен директор Куик Сиу Руи признава, че са допуснати „ключови грешки“. По думите му той е бил „прекален оптимист“ за възстановяването от Covid и е подценил влиянието на разрастването на екипа твърде бързо.
„Реалността е, че бързо увеличихме разходите си и наехме служители, но възвръщаемостта отне повече време от очакваното“, коментира Куек, допълвайки, че през последните няколко месеца е имало мерки за намаляване на разходите и ръководството на Carousell ще се насочи към доброволно намаляване на заплатите си.
По-устойчив растеж
Куик твърди още, че ще е разумно компанията да постигне рентабилност като група възможно най-бързо, тъй като не е ясно дали пазарните условия ще се подобрят.
Carousell отчете най-слабия ръст на приходите си (21%) през 2021 г. до 49,5 млн. долара, в сравнение с утрояването на приходите през 2020 г. Междувременно GoTo увеличи загубата си от януари до септември.
„Бях удивен, че компаниите прогнозираха, че промените в поведението, свързани с Covid, ще се запазят вечно“, коментира Алекс Кантровиц, журналист от Силициевата долина, който също така стои зад независим бюлетин и подкаст, наречен Big Technology.
„Ясно е, че след като ви бъде позволено да излизате на ресторант, да се виждате навън с приятели, използването на Netflix, Facebook, Shopify и Amazon ще намалее. Така че защо всички те действат, сякаш това ще продължи вечно?“, пита той.
„Преди това компаниите бяха проектирани за бърз растеж. Така че трябва да се направят промени, когато организацията преминава от силен растеж към устойчив растеж. Например може да не се нуждаете от твърде много хора, занимаващи се с маркетинг, ако бюджетът за маркетинг бъде свит“, твърди Джефри Джо, съосновател и управляващ партньор в базираната в Индонезия Alpha JWC Ventures.
Технологичните стартъпи в Югоизточна Азия все още са до голяма степен нерентабилни, а играчи като Sea Group и Grab генерират милиарди долари загуба годишно.