Компанията майка на TikTok ByteDance Ltd. е започнала разговори с музикални лейбъли за разширяване на услугата си за стрийминг на музика в световен мащаб, за да се конкурира с лидерите в бранша, сред които Spotify Technology SA, пише The Wall Street Journal, като се позовава на запознати с дискусиите източници.
Те твърдят, че преговорите все още продължават със значителни пречки, но ByteDance иска услугата в крайна сметка да бъде интегрирана в TikTok и да служи като основна платформа за разпространение на музика по целия свят.
ByteDance е обсъждала през последните месеци пускането на своята услуга за стрийминг на музика Resso, която понастоящем е достъпна само в Индия, Индонезия и Бразилия, на повече от дузина допълнителни пазари. САЩ няма да бъдат част от този следващ етап на разширяване, но ByteDance заяви, че иска услугата да бъде достъпна в световен мащаб, така че потребителите да могат да откриват песни в приложението за кратки видеоклипове и след това лесно да се абонират за музика, поясняват източниците.
ByteDance преговаря с музикалния бизнес, който от няколко години е в бърз възход благодарение на растежа на стрийминга, както и на установяването на стандартни цени за лицензиране на музика.
Преговорите понякога са били напрегнати заради разногласия за начина на оценяване на промоционалните ползи на TikTok за лейбълите, твърдят източниците.
С нарастването на популярността си, особено сред младите хора, TikTok помогна на много песни да се превърнат в мегахитове, като бързо се разпространиха. TikTok увеличи аудиторията си по време на пандемичните блокади, а много хитове от Billboard Hot 100 започнаха възхода си или получиха тласък от трендовете в услугата.
Парчето Heat Waves на Glass Animals, което прекара пет седмици под номер 1 и наскоро постави рекорд за най-много седмици в класацията, първоначално намери своята аудитория в TikTok. Песента, която се разделя с първото място - Blinding Lights на Weeknd - също се радва на силен интерес в TikTok.
Разширяването на дейността на ByteDance в областта на музикалния стрийминг би било средство за запазване на голямата база от потребители в рамките на екосистемата. Макар че абонаментът би отворил още един източник на приходи, едно от предизвикателствата в бизнеса с музикален стрийминг е колко да се изплаща на лейбълите. Пазарният лидер Spotify разшири дейността си в областта на подкастите и аудиокнигите в опит да подобри маржовете.
Apple Music и YouTube на Alphabet Inc. също имат значителни бизнеси за стрийминг на музика, които се конкурират за потребители. YouTube също се насочва към кратките видеоклипове и се обръща към подобна на TikTok аудитория - по-млада демографска група, която е свикнала да не плаща за подобно съдържание, включително за музика.
Приходите на ByteDance продължават да се увеличават, като през 2021 г. те ще нараснат с близо 80% до 61,7 млрд. долара, но разходите на компанията също растат, докато тя се фокусира върху растежа. Разходите за продажби на китайската компания възлизат на 27,4 млрд. долара за 2021 г., което е със 79% повече спрямо предходната година, съобщи The Wall Street Journal по-рано този месец.
За да разшири своята услуга за стрийминг на музика, китайската интернет компания трябва да постигне споразумения с всички големи музикални лейбъли. Музикалните мениджъри вече са изразили загриженост пред ByteDance за това колко трудно е да се печелят пари чрез Resso на трите пазара, на които е пусната днес, твърдят хора, запознати с тези дискусии. Наскоро Sony Music Group на Sony Group Corp. остави споразумението си с Resso да изтече и в трите държави, в резултат на което библиотеката с песни на компанията беше премахната от приложението.
Подобно на модела freemium, въведен от Spotify, Resso предлага безплатно ниво, поддържано от реклами, както и абонаментно ниво. Въпреки че изпълнителите и лейбълите получават по-малко пари за стриймовете в поддържаното от реклами ниво на Spotify, отколкото в абонаментната му услуга, музикалният бизнес приветства използването на безплатното ниво от страна на гиганта като ефективен начин за привличане на абонаменти.
Но много малко потребители плащат за Resso. Например някои от хората твърдят, че процентът на конвертиране от безплатни към платени абонати за Resso е в порядъка на до 5%. Въпреки че пазарите на Resso са известни с това, че са трудни за конвертиране, все пак близо 45% са потребителите на Spotify в световен мащаб, които преминават от безплатната услуга към платена.
На някои пазари, като например Индонезия, Resso експериментира с различни бизнес модели, като например позволява на потребителите да получат период на безплатно слушане, ако гледат видео реклама, твърдят запознати. Ръководителите на музикални лейбъли не се противопоставят на подобни споразумения, но искат да са сигурни, че ще получат договорена част от приходите, казват източниците. Resso също така е разочаровал партньорите от музикалната индустрия, тъй като безплатната услуга не се различава от платения абонамент, така че потребителите нямат стимул да преминат към по-високия платен клас, казват източниците.
Основните притежатели на музикални права са лицензирали каталозите си на TikTok в краткосрочни сделки, за да позволят на потребителите да добавят откъси от песни към своите видеоклипове. Но тези сделки са пред изтичане, преди да бъдат сключени нови, тъй като ръководителите на музикални компании твърдят, че ByteDance се колебае да плати това, за което лейбълите твърдят, че са установени пазарни цени. Тези лицензи, специфични за кратките видеоклипове, са различни от вида лиценз, който се изисква за пълноценна услуга за стрийминг на музика.
Според запознати докато ByteDance работи за разширяване на пазарите на Resso, компанията също така разглежда и работи по интегрирането на Resso в приложението TikTok. Такава интеграция би улеснила музикантите да печелят повече пари чрез стрийминга.