Grab Holdings Ltd. очаква по-бавен ръст на приходите от 45% до 55% през 2023 г., докато интернет гигантът от Югоизточна Азия се приспособява към пазарния спад и ускорява усилията си да загърби годините на загуби и най-сетне да излезе на печалба, предава Bloomberg.
Главният изпълнителен директор Антъни Тан даде старт на първия ден за инвеститорите на компанията, като се опита да увери акционерите, че Grab е в процес на възстановяване. Компанията, подкрепена от SoftBank Group Corp., очаква да излезе от зоната на загубите през втората половина на 2024 г. без отчитане на еднократни ефекти.
Grab, която дълго време се считаше за една от изгряващите звезди на Югоизточна Азия, изпитва затруднения, откакто стана публична чрез сливане с дружество със специална цел за придобиване (SPAC) през декември. Акциите се сринаха с над 70%, тъй като компанията натрупа загуби в епохата след Covid, а фондовият пазар се настрои срещу нерентабилните технологични предприятия. Grab, която стана публична чрез сливане със SPAC-а на Altimeter Capital Management в първоначално планирана сделка на стойност 40 млрд. долара, сега се оценява на около 10,8 млрд. долара.
„Гледайки напред, ние работим на пълни обороти, за да подобрим посоката на рентабилността си", каза Тан на събитие на компанията в Сингапур във вторник. „Grab се опитва да постигне това чрез устойчиво увеличаване на приходите ни“.
Grab, чиито двама най-големи акционери са японската SoftBank и Uber Technologies Inc., очаква загубата да намалее до 380 млн. долара на коригирана база през втората половина на 2022 г.
Ръководителите заявиха, че сега компанията се стреми да излезе на печалба до втората половина на 2024 г. на база коригирана печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация. Тази прогноза изключва дузина еднократни ефекти - от загуба на стойност на инвестиции до „разходи за преструктуриране".
Междувременно компанията заяви, че разполага с около 6 млрд. долара парични средства и ликвидни позиции в наличност, което ѝ дава възможност да промени своите услуги по заявка и финтех услуги.
Визията на Тан за създаването на т.нар. суперприложение за Югоизточна Азия беше агресивна, но генерира високи загуби. Grab загуби 3,4 млрд. долара през 2021 г. и натрупа загуба за почти 1 млрд. долара през първите две тримесечия на тази година. Приходите през тази година ще се удвоят приблизително до 1,3 млрд. долара, заяви Grab през миналия месец.
Компанията започна да се фокусира върху бизнеса с превози на пътници и се конкурираше ефективно с Uber. В крайна сметка американската компания продаде на Grab бизнеса си в Югоизточна Азия в замяна на дял в сингапурския си конкурент. След това Grab стартира амбициозна и скъпа кампания за разширяване на дейността си в периферни бизнеси, включително доставка на храна и финанси. Освен това добави в приложението си всичко - от хотелски резервации и здравни услуги до подаръци и забавления.
Главният оперативен директор Алекс Хугейт заяви, че Grab вече ще има по-определена стратегия, като очерта усилията си да превърне компанията в „най-голямата и най-ефективна платформа по заявка в Югоизточна Азия, която дава възможност за локална търговия и мобилност".
„Това не са просто куп думи на една страница", каза Хугейт. „Това определя нашата стратегия по по-фокусиран начин, отколкото сме определяли досега“.